איך לעבור מביטוי ילדותי של דמות הגבורה לביטוי בוגר שלה. מפתחות למסע ההתבגרות הנשי האמיתי וכלים לבן הזוג, כדי לעזור לה לעשות זאת.

פסיכולוגית מעמקים יונגיאנית מגדירה שלבים מסוימים בהתפתחות נשית כארכיטיפים ילדותיים בעוד ששלבים מסוימים כארכיטיפים בוגרים.
אישה בשלב הילדותי שלה מרוכזת בעצמה ובצורך לקבל אישור וערך. בעוד שבמצב הבוגר שלה מתעורר חיפוש לבטא את המתנה שלה כלפי העולם בצורות שונות.
הרבה סרטי התבגרות נשיים מדברים בדיוק על התופעה הזאת, תלמה ולואיז, עגבניות ירוקות מטוגנות ואפילו משחקי הכס, מתארים זאת (אריה מגיבורה מתלהבת ללוחמת בוגרת, סנסה מנסיכה וקורבן חתונות למלכה בוגרת)
לילדה אישה לא בוגרת ישנם צורות רבות. אציג כן את ארבעת הארכיטיפים הנשיים היונגיאנים וצורתם הילדותית לעומת צורתם הבוגרת. (בפוסט זה את המלכה, בהמשך את השאר)

למה בימינו למרות שאנו אולי בגיל העמידה אנחנו עדיין ילדים וילדות תקועים רגשית בגוף מבוגר?

למרות שלעיתים התהליכים האלו קורים בשלבי הילדות, במציאות חיים "מודרנית" פרימיטיבית, בה איבדנו את מסורות השבט, של טקסי מעבר, חניכה והעצמה, נשים וגברים רבים נשארים בשלב הילדי החסום רגשית, ומתפקדים למרות גילם הבוגר כילדים וילדות מגודלים.
בעבודתי כקואצ'ר רוחני טרנספרסונלי, פיתחתי שיטות ליצירת סימולציה תודעתית, הנעשית לרוב במצב טראנס, בה הילדה הפנימית עוברת את טקס המעבר שמאפשר לה סוף סוף לשחרר את הצורך הילדי באופן מלא, ולבטא את הארכיטיפ הבריא והבוגר בצורה אופטימלית.

ארכיטיפ המלכה- מעבר מנסיכה "אקצנטרית" לאמא חומלת.

הארכיטיפ הראשון שיש להציג הוא ארכיטיפ המלכה.
במצב הילדותי הילדה מגלמת "נסיכה טהורה" המושכת יחס "מעריץ" ואוהב מההורים ובמיוחד מהאבא.
כשהילדה זוכה למנת האהבה לה היא זקוקה היא מתפתחת להיות "מלכה" חומלת. אישה שמודעת לערך שלה. מתוך ביטחון עצמי ואימהות טבעית היא מגלמת את האלה בדאגתה להזין, לדאוג ולהנהיג את שדה ההשפעה שלה ממקום של רכות וחמלה.
אם היא לא מקבלת מספיק חום, צומת לב, אהבה והערצה היא עלולה ליפול למקום של ילדה רודנית או נסיכה שבירה. בשני המקרים היא תנסה להשיג את תחושת האהבה וצומת הלב לה היא זקוקה דרך שתלטנות והתקפי כעס או דרך שבריריות וצורך בהצלה תמידית. התנהגות כזאת עלולה להוביל במצב הבוגר למצבי צל של בה היא נעשת שליטה עריצה או אישה כנועה.
אישה בעלת איכות צל חזקה ומקובעת בשלב ילדותי או במצב "צל" של ההתפתחות שלה תתקשה לגלם את האלה. המצבים הילדותיים מאופיינים בצורך גדול לבניה של האישיות" באמצעות חיזוקים מהסביבה.
מצב הגורם להיצמדות גדולה לזהות האישית ולא מאפשר התרחבות אל האלה.
מצבי צל בוגרים יכולים לבטא "צורות" אפלות וחסרות מודעות של כוח ארכיטיפי. המצבים האלו הם כמעט תמיד הרסניים. צורות הצל הבוגרות הם עדיין ביטוי "מוקפא בזמן" של הצרכים הילדותיים הלא ממומשים ורגשות חזקים בתקופת הילדות שהודחקו.
גם לאנרגיה הזאת מרכיב עמוק של הזדהות עם הרמה הפסיכולוגית הילדותית והן לא מאפשרת קפיצה מעבר לגבולות האגו.

המלכה השתלטנית לעומת לעומת השיפחה הכנועה 

אישה במצב השתלטני שלה עסוקה בלשים גבולות ולקבוע חוקים לכל דבר ואז ליצור אשמה כשהעולם לא עומד בחוקים שלה. בגלל החומות הגבוהות שהיא יוצרת אף אחד למעשה לא יוכל להגיע אליה והיא תמיד תרגיש בדידות. רפנזל, הנסיכה המבודדת במגדל היא מטאפורה לכך.
אישה במצב הכנוע לא תדע להגדיר את החוקים והגבולות הבסיסים שלה. היא תרגיש פלישה מתמדת לבועה האני שלה ותפחד לפגוש את העולם. גם היא תרגיש בדידות גדולה.
גבר שנמצא בקשר עם אישה כזאת צריך להיזהר מלהפוך לשטיח הרצפה או למציל הנצחי.
הוא צריך לראות מעבר להצגה החיצונית את תחושת חוסר הערך והפחד מדחיה של האישה הזאת ולתת לה אהבה יציבה. עליו לזהות שוב ושוב את הערך הטבעי של בת הזוג ולהראות לה שיש "דרך טובה" לקבל את הערך הזה מבחוץ ולחוות את הערך הזה מבפנים.

המצב הבוגר – אנרגיית הצל מותמרת

אישה שהביאה מספיק מודעות וריפוי לאנרגית הצל שלה תוכל לתפקד מהמקום הבוגר של המלכה.
המצב הבוגר של המלכה נמצא על סף שח חווית האלה הטרנספרסונלי.
האישה במצב הזה לוקחת אחריות בוגרת להיות כוח חיובי בחיי הסובבים אותה, זאת על ידי יצירת מערכת הוגנת, מטיבה, וברורה של חוקים וגבולות. היא יוצרת ממלכה נאורה סביבה בה החלשים מוגנים, החזקים ממקדים את כוחם לטובת הכלל ויש תחושה כללית של אהבה הדדית ושותפות.
היא יודעת להיות תקיפה שצריך אבל המצב הטבעי שלה הוא של אם רחומה שדואגת לילדה.
כל מי שנמצא בתחום השפעתה מרגיש כמו ילד אהוב המקבל חיבוק, בלי תלות אם יצא מבטנה או לא.

מערכת יחסים בוגרת בין מלך למלכה

גבר בוגר הפוגש אישה כזאת יכול בקלות יחסית לעורר את האלה הגדולה, או הנשיות הטראנספרסונלית במישהי כזאת. האשה במצב הזה מאוד קרובה למצב הארכיטיפי של "אלת כוח", גבר שכוח כזה לצידו יזכה בהצלחה כמנהיג ובכריזמה. הוא יתקדם בהיררכיה חברתית ומקצועית ויזכה למזל ופרסום, אם אלו שאיפותיו.
בהמשך אכתוב על תהליך ההתבגרות של שאר הארכיטיפים הנשיים של הגיבורה.
הערות:

רוצה לדעת את הארכיטיפ הדומיננטי שלך ולברר אם אימון במסע הגיבור יכול להביא לחייך פריצת דרך? מלא פרטים ונקבע שיחת ברור ואבחון של 20 ד ללא עלות!

פוסטים נוספים

המטפורה הטיפולית של עמי ותמי
בלוג

עמי ותמי – מטאפורה טיפולית רוחנית עוצמתית המסתתרת בסיפור תמים

עמי ותמי: אגדת ילדים "תמימה" שהופקה לסרטי אימה סוג ב? התסריט הסמוי של לא מעט יצירות מופת? סיפורו של העולם? או אפילו משל למשמעות הקיום? למעשה מדובר במטפורה טיפולית ורוחנית שמלמדת את הדרך החוצה ממבוך חיינו

Read More »
העין השלישית (AJNA CHAKRA) היא הצאקרה שישית במסע הצאקרות
בלוג

העין השלישית (אג'נה צ'אקרה) – המסע לכוחות התודעה

יש הקוראים לה מרכז הבקרה הגבוה של התודעה, צ'אקרת הריכוז, או צ'אקרת הכוחות המנטליים, השמות האלו מייצגים צדדים חלקיים בצ'אקרה המגוונת והעוצמתית הזאת. למדו כיצד הצ'אקרה הזאת באמת עובדת, איך להפעיל אותה ולגלות את סודותיה וכוחותיה.

Read More »

שיתוף:

גלילה לראש העמוד

הרשמו כאן לקבלת שאלון אבחון ארכיטיפ דומיננטי במתנה

דילוג לתוכן