הצל – המרכיב הנסתר שקובע הצלחה יותר מאינטלגנציה וכישרון ולמה כמעט אף סדנת שיפור עצמי לא נוגעת בו?

הצל – המרכיב הנסתר שקובע הצלחה יותר מאינטלגנציה וכישרון ולמה כמעט אף סדנת שיפור עצמי לא נוגעת בו?

האם אתה מוצא את עצמך חוזר על אותן השגיאות ונשאר מאחור למרות שאתה אולי מוכשר ומוצלח מאחרים? הסיבה עלולה להיות שקיים בך אזור תת-מודע שפוגע ומחבל במאמציך. גם אם עברת המון סדנאות, תהליכים ומאמצים, כל עוד לא תפגוש את החלק הזה, תתקן אותו, ותחבר אותו לשלם שלך – אתה עלול לחזור שוב לחווית הכישלון. הסרטון מסביר קצת על התופעה.

הצל - הסבר שווה לכל נפש

הצל הוא מושג יונגאני חשוב ביותר. מושג חשוב עד כדי כך שקן וילבר, הפילוסוף הנודע, הגדיר אותו כתרומה הגדולה ביותר של הפסיכולוגיה המודרנית לרוחניות. הצל הוא החלק בעצמנו שאיננו מוכנים לקבל כשייך לנו.

למרות שלמילה יש קונוטציה מפחידה ומסתורית, הצל אינו בהכרח דבר רע או מסוכן. הצל הוא אותם חלקים באישיותנו שאסור לנו לחוות או לקבל בעצמינו באופן מודע. הצל יכול להיות "אפל "או "אלים" במקרה של אדם שחונך להיות תמיד "נחמד ואדיב" כמו אצל הרבה אנשים נחמדים. והוא יכול להיות מלא רכות וחמלה אצל אדם שהקוד ההתנהגותי שלו הוא תמיד להיות חזק ואגרסיבי, כמו לדוגמה אנשי מאפיה, אסירים או חיילים בצבא.

לצל יש נטיה להגשים את כל הפחדים ולהוציא החוצה את כל הדברים שאנחנו לא מוכנים לקבל בעצמנו. הדגמה מאוד יפה של הצל מופיע בסיפור של הגיבן מנוטרדאם. בסיפור הנזיר המוסרני קלוד פרולו מאמץ ילדה  צועניה עזובה בשם אזמרלדה. כשהיא גדלה הוא מפתח משיכה מינית כלפיה. בגלל שהוא רואה בעצמו "קדוש" הוא לא מוכן לקבל שיש בתוכו חלק המסוגל ל"תאוות בשרים". הוא משליך את אשמת "המשיכה" על אזמרלדה המסכנה בטענה שהיא "כישפה אותו". לבסוף הדברים מגיעים לידי כך שהוא מנסה לשרוף אותה על המוקד. חוסר מוכנותו לקבל את החלק היצרי בתוכו הופך אותו לרוצח אכזרי, דבר גרוע בהרבה לדעתי מלהודות שיש בתוכו תשוקה לאישה מושכת.

הצל יכול להיות  חבר ומורה חשוב במסע הגיבור. ניתן לומר שבהרבה מקרים האוצר שאותו הגיבור מחפש במסעותיו נמצא בידי הצל. כל הסיפורים מסוג האביר שרכב אל המערה האפלה והרג דרקון כדי לזכות באוצר הם למעשה סיפורי החלק המודע שהעז לחדור למערת התת מודע, ופגש את הצל המיוצג כדרקון או מפלצת וגילה שם את האוצר דוגמת כישרון, שמחת חיים או תובנה רוחנית.

 

הצל - המרכיב הנסתר שקובע הצלחה יותר מאינטלגנציה וכישרון ולמה כמעט אף סדנת שיפור עצמי לא נוגעת בו?

הצל בקומיקס ובתרבות הכללית

הרבה מדמויות הקומיקס האהובות מייצגות אספקטים של הצל. הענק הירוק (HULK) מסמל את האדם שאינו מסוגל לבטא כעס בדרך מתונה, ולכן הכעס שנאגר בתוכו משתחרר ללא שליטה והופך לכח טבע הרסני. הג'וקר הוא אותו אדם שהיה חייב להיות רציונלי ומחושב, עד שכל חיותו השתעבדה לשמירת חזות חיצונית של נורמליות. ברגע מסוים גורם חיצוני מוטט את מסכת השפיות, דבר שגרם לכוחות התוהו הפנימיים לקחת את השליטה. באטמן (BATMAN) מסמל גיבור שלמד לקבל ולעבוד עם הצל שלו. בניגוד לדמויות כמו סופרמן שבאות ממקום נשגב ואלטרואיסטי (ממש מכוכב אחר), באטמן מבין עבריינים ומטורפים. הוא מבין איך הם חיים, חושבים ופועלים. זאת הסיבה שהוא מסוגל לנצח אותם במשחק שלהם. למרות שאין לבאטמן כוחות על טבעיים הוא אפקטיבי במיגור הפשע יותר מגיבורי על. כוחו המיוחד של באטמן הוא יכולתו להשתמש ב"עבריין" הפנימי לטובת הצדק.

מטפורת הצל בסרט סופרמן מ 1983, סופרמן מתפצל לשתי דמויות, אחת רעה ואחת טובה. מפגש צל קלאסי בין החלק המודחק והאסור שמתעורר מנבכי התת מודע באופן זועם והרסני והאישיות הגלויה, המתונה והמקובלת חברתית (קלארק קאנט). סרטים כמו מועדון קרב והמטריקס מציגים קונפליקט דומה.

אין אפשרות לרפא או לעדן חלקי אישיות שלא לקחנו עליהן בעלות

רוב צורות העבודה הרוחנית והתרפיות שאינן נוגעות בצל סובלות לדעתי מחוסר אפקטיביות. הסיבה לכך היא שאי אפשר לרפא או לעדן חלקי אישיות שלא לקחנו עליהם בעלות. לא פעם מתגלה גורו מפורסם או רב חשוב שנתפס בגנבה או שידול מיני. רבנים וגורואים כאלה הן לא בהכרח שרלטנים. במקרים רבים מדובר באנשים שעשו תרגול רוחני כנה במשך שנים אך התרגול שלהם התכחש לחלקים מסוימים באישיותם. בעוד שחלקי אישיות גלויים שלהם עברו עידון והתפתחות, אותם חלקים להם התכחשו נשארו בשלב יצרי וגס ביותר. החלקים האלו הפכו לגייס חמישי בתוכם, שפועל לחבל במאמצי ההתפתחות של האני המרכזי שלהם. 

בתנאים מסוימים בהם מנגנוני הבקרה חלשים, אנרגיית הצל שלהם משתחררת והם פועלים באופן הפוך לערכים אותם האישיות הגלויה שלהם מייצגת. במקרים רבים התהליך הזה חיוני לשפיותם. הוא משחרר את המתח הפנימי המצטבר בחיכוך בין האישיות הגלויה והנסתרת. אנשים כאלה ינסו להסתיר את ה"צד" האפל שלהם ופעולתו אפילו מעצמם. במונחים פרוידיאנים הסופר-אגו שלהם לא יוכל לחיות בשלום עם ההתנהגות הזאת. דבר שיכריח את האגו להפעיל מנגנוני הישרדות פסיכולוגים של הדחקה, מחיקה, עיוות והכללה. בשלב מוקדם או מאוחר ההתנהגויות "המוזרות" שלהם יתגלו. תגובתם בדרך כלל תהיה ראית עצמם כקורבנות, והשלכת האלימות הפנימית שלהם על קורבנותיהם. התופעה הזאת קוראת שוב ושוב ובכל זאת רוב הדתות והשיטות הרוחניות לא נותנות לו תשובה מספקת.

 

בסרט "הסיפור שאינו נגמר" הצל אינו אויב אלא חלק משלים. אנו נוטים להשליך גם את הטוב שבנו על האחר. מה שעומד מאחורי ההערצה לגורואים וכוכבי קולנוע. מבחן המראה בסיפור הוא שלב בו האדם פוגש את הצל שלו. מבחן שרוב האנשים בורחים ממנו בבהלה. רק אדם שמתרגל מודעות עצמית באופן רציני מסוגל לעמוד במבחן, וכך להפוך לאדם שלם. דוגמה לפגישה הרמונית עם הצל בה הגיבור מצליח לעשות אינטגרציה לצל, ובכך זוכה בעוצמה מיוחדת ניתן לראות ב"רע שבפנים", "בלייד" ו"הלבוי".

העצמה אמיתית באה מפגישה עם הצל

רק כשהרגש הראשוני האמיתי מתגלה ניתן להשתמש באופן יעיל בטכניקות רוחניות המסוגלות להתמיר, לעדן ולשחרר את החוויה הראשונית. מסע הגיבור הוא במידה רבה מסע לפגישת הצל, קבלתו כאנרגיית חיים אותנטית וחיבורו מחדש למכלול האישיות השלם. הצל הוא למעשה סוד העוצמה שלנו. ככל שאנו לוקחים בעלות על יותר חלקי צל בתוכינו – כך אנו מתעצמים. אם בזמן מסוים האישיות המרכזית שלנו הכילה 70% מההוויה המלאה שלנו ו- 30% היו שייכים לצל, כוחנו הכללי היה 40% מהפוטנציאל שלנו. במצב בו קיבלנו חזרה 20% של הצל, אישיותנו המרכזית מכילה עכשיו 90% והצל מכיל 10%. במצב זה כוחנו הוא 80% מהפוטנציאל המלא שלנו. למעשה התעצמנו פי שניים בתהליך כזה.

קשה לבטא עד כמה עבודת צל חשובה בתהליך אימון. כמעט כל מי שמתלונן על חוסר יכולת למשוך את המין השני, חוסר שמחת חיים, או חוסר כריזמה, בעצם אומר שהוא שומר חלק חיוני וחשוב מעצמו באזור הצל.

סדרות טלוויזיה העוסקות ביצורי שאול כמו באפי ציידת הערפדים, תמיד מציגות חנון שהפך להיות ערפד ואז נשים נמשכות אליו. כמובן עתה כערפד אפל או אדם זאב כל ענינו הוא לפגוע בהן. למרות הייצוג הבנאלי יש אמת מסוימת מאחור הרעיון: אדם שהדחיק את ה"חיה" או את "הפרא" בתוכו, יתקשה מאוד לעורר משיכה או תשוקה אצל אחרים. אדם כזה יתפקד כמו מחשב קר, ולא יבין למה הוא אינו מסוגל להרגיש שמחת חיים.

אם אנרגיית הצל תתעורר אצלו סביר שהיא תופעל על ידי טריגר שלילי חזק דוגמת תסכול או כעס גדול, ובאמת תתבטא באופן מזיק ולא מרוסן. אדם כזה ישתכנע סופית שאסור לו לגעת באנרגיית הצל שלו, מה שיביא לעוד הדחקה ולהתפרצות קשה יותר בעתיד. לעתים אדם כזה ילך לכל הסדנאות שבעולם אבל לא יתקדם, פשוט כי הוא מחפש את המפתח שאיבד באור, והמפתח נמצא…בצל.

דמות המאפיונר מהווה דמות צל אופינית ל"אזרחים טובים" נורמטיבים. 

דמות כזאת תזכה לבוז אבל גם תסקרן ותרתק.

(בתמונה המאפיונר הטלויזיוני טוני סופרנו, אחד מהאייקונים הפופולרים ביותר של העשור הראשון של המאה ה 21). למאפיונרים אמיתיים "האדם הנורמטיבי ושומר החוק" יכול להיות דמות "צל" הזוכה בבוז וסקרנות. לחצו לוידאו שמסביר על ארכיטיפ המאפיונר.

הצל - המרכיב הנסתר שקובע הצלחה יותר מאינטלגנציה וכישרון ולמה כמעט אף סדנת שיפור עצמי לא נוגעת בו?

דוגמה לפגישת הצל: ברוס ווין פוגש את הפחד הגדול ביותר שלו…העטלף, לאחר שעשה זאת הוא נעשה איש העטלף, אותו פחד (החלק בתוכו שאינו מוכן לקחת עליו בעלות) הפך להיות כוח העל שלו.

אזורי צל לא מתוקנים מושלכים על האחר

על פי קן וילבר תהליך יצירת הצל הוא תהליך בו חלקים הנתפסים באופן טבעי כחלק מה"אני" הופכים ל"אתה" ואז ל"זה". (גוף שני ושלישי)

יצר מיני טבעי שתלמיד ישיבה לא מוכן לקבל בעצמו הופך להיות "נשים לא צנועות", ואז "לשטן" שמנסה להדיח אותו מהדרך. ככל שחברה מגבילה יותר את תחום האישיות הלגיטימי, כך סביר יותר שחברה זאת תשליך על האחר את החלק האסור שלה. קל לראות זאת בחברות פונדמנטליסטיות נוקשות המוצאות תמיד איזה אויב שטני שמאיים להרוס אותן, בעוד שהן למעשה אילו שפועלות באלימות. בשלב מסוים מי שהן רואות אותו כאויב, מוכרח לפעול כלפיהן באלימות כדי להגן על עצמו, דבר שמוכיח בעיניהן את כוונתו השטנית מההתחלה. כשאזור הצל מאוד גדול האדם מרגיש במלחמה מתמדת מול העולם. ניתן לראות את התופעה הזאת באופן ברור ביחסה של איראן למערב וכן ביחסן של קבוצות דתיות קיצוניות בארץ לחילונים.

קן וילבר מסביר שגם הטכניקות הרוחניות המתוחכמות ביותר לא מסוגלות לטפל באנרגיית צל שאדם לא מוכן לפגוש באופן ישיר.

הסיבה לכך היא שהרגש הבא מאזור הצל אינו רגש אותנטי. לדוגמה, אישה שלא העזה להכיר בכעס גדול שהרגישה כלפי האם שלה בילדות, עלולה לחוות בבגרותה דיכאון מתמשך, ויתכן ותסבול מסיוטים בהם היא נרדפת על ידי מפלצת. כל טכניקה רוחנית ש"תעבוד" עם הרגשות והפחדים האלו לא ייצרו תוצאות אותנטיות כי הרגש אינו אותנטי. כל חכמה שתתקבל כתוצאה מעידון, התמרה, או התבוננות ברגש לא תהיה חכמה אמיתית. כדי ליצור עידון אמיתי ומתוכו חוכמה אמיתית, יש לחזור בחזרה אל הרגש הראשוני המודחק, ולהסכים לחוות אותו מתוך קבלה והכלה רגשית מלאה.

דמותו של הכומר קלוד פרולו בגיבן מנוטרדם היא דוגמה קלאסית של השלכת צל.

פרולו ראה עצמו כאדם טהור ונקי מכל תאווה ארצית. כשפגש את היפהפיה הצעירה אזמרלדה, הוא מיד התאהב וחשק בה. בגלל שלא היה מוכן לקבל ולראות את החלק התאוותני בעצמו ולהשלים איתו, הוא השליך את האשמה על אזמרלדה המסכנה והאשים אותה ש"כישפה" אותו. (כלומר השלכה גוף שני "את") ואז ראה בה שליחת השטן שרוצה להפיל אותו (השלכה גוף שלישי "הוא"). הדברים הגיעו לכך שניסה להעלות אישה חפה מפשע על המוקד, עוון גדול בהרבה מבחינה רוחנית מאשר להודות שיש לו תאוות בשרים. 

הצל - המרכיב הנסתר שקובע הצלחה יותר מאינטלגנציה וכישרון ולמה כמעט אף סדנת שיפור עצמי לא נוגעת בו?

תרגילים לחשיפת הצל ושילובו בשלם האישיותי

1. רשימת תכונות הצל

 צור רשימה של תכונות אישיות הנראות בעיניך כ"טובות".

שאל את עצמך מה התכונות ההופכיות להן?

דע שהתכונה ההופכית גם היא שייכת לך וסביר להניח שהיא מודחקת לאזור הצל. לדוגמה אם אתה רואה עצמך כאדם נדיב, סימן שיש במכלול שלך חלק קמצן שאתה מדחיק, ולא מוכן לראות בעצמך.

ב. ראה אם אתה יכול לקבל, ולהתידד עם החלקים האלה. זה בסדר להיות עצלן, קמצן או פחדן לפעמים. התכונות שלך שאינך מוכן להכיר בהן, לא יכולות להתעדכן ולהתאזן כשאתה לא מודע אליהן, וסופן להפוך לצבא גרילה בתת המודע שלך, שעלול לחבל בחייך בזמנים הכי לא מתאימים. יתכן והגיע הזמן לקבל עליהן בעלות ולחבר אותם מחדש לחייך המודעים.

2. העברת מוקד ההזדהות

צפה בתוכנית טלוויזיה או סרט דרמטי, רק שהפעם נסה להזדהות עם ה"רשע". בדוק עם איזה תכונות שלו אתה בשום אופן לא מוכן להזדהות, סביר להניח שחלקים אלו נמצאים בצל שלך. ככל  שדמות יותר מעצבנת ומקוממת אותך, יותר סביר שהיא קיימת אצלך באזור הצל.

3. ארכיטפי הצל היונגאני

הצל קשור בקשר הדוק לארכיטיפים יונגיאנים. כמו שהזכרתי בקצרה – לכל ארכיטיפ קיים הצל שלו, למעשה

שני סוגי צל.

חשוב להבין מה הצל של כל ארכיטיפ, ולזהות האם הארכיטיפ מתבטא אצלנו באופן בריא, או במופע הצל שלו.

א.הצל של ארכיטיפ המלך הוא מצד אחד העריץ, ומצד שני הרכיכה, איפה היית ממקם עצמך על הציר הזה?

ב.הצל של ארכיטיפ הלוחם הוא מצד אחד הסדיסט ומצד שני המזוכיסט, איפה אתה נמצא בציר הזה?

ג.הצל של ארכיטיפ הקוסם הוא מצד אחד המניפולטור הקר ומצד שני הנאיבי, איפה אתה נמצא בציר הזה?

ד.הצל של ארכיטיפ המאהב הוא מצד אחד המאהב האובססיבי ומצד שני המאהב האימפוטנט, איפה אתה נמצא בציר הזה?

4. פגישת הצל באדם מאתגר

שלב א: בחר אדם שאיתו יש לך קושי.

שלב ב: תאר בכתב מה קשה לך עם אותו אדם.

שלב ג: זמן את נוכחותו של האדם הזה למרחב שלך ודבר איתו כאילו הוא נמצא פנים אל פנים, בגוף שני.

שלב ד: אמור לדמות הזאת בקול או בכתיבה מה אתה מרגיש כלפיו, ושאל אותו שאלות מסוג: "למה אתה עושה לי את זה?" ותראה מה הוא עונה, בדרך כלל התשובה תהיה: כי "אני כועס", "מקנא" ,"מפחד"…וכו'.

שלב ה: זהה בעצמך את התכונות שהוא מעלה והסכם לקבל תכונות אלו כחלק בך.

איך אתחיל את מסע הגיבור שלי בשלושה צעדים?

אחד מעצותיו המפורסמות של ג'וזף קמפבל היתה "לך\י בעקבות העונג שלך!" (Follow your bliss)

קמפבל מתייחס לקביעה הרוחנית ממסורת האדוויטה שטוענת שהמהות הפנימית שלנו היא עונג, ידיעה והוויה טהורים.

החלטות ובחירות נכונות דורשות שנתחבר למהות הפמינית הזאת.

על פי קמפבל מאוד קשה לדעת אם הנוכחות שלך טהורה, או עם ההכרה של צלולה לגמרי, לדעתו יותר קל להרגיש אם אתה מקבל חיות ועונג מלעשות בחירה מסויימת.

הצעד הראשון במסע הגיבור היא לבדוק עד כמה הדברים שאת\ה עושה בחיים הם הדברים שיש לך תשוקה אליהם ואתה מקבל מהם עונג רוחי.

תרגיל למציאת כיוונך במסע הגיבור:

צור רשימה של דברים שאת\ה מרגיש שעשייתם תוסיף חיות וטעם לחייך.

שאל את עצמך כיצד יראו חייך אם תקדיש 10% יותר מזמנך לעשיית הדברים האלו?

רוצה לעבור איבחון אישיותי שבסופו תדעו מה ארכיטיפ הגיבור\ה הדומיננטי שלכם ואת הדרך לעורר את הכוח שלו בחייכם?  השאר דואר אלקטרוני וקבל\י שאלון ללא עלות.

השארת תגובה