גזלייטינג - תמונה מהסרט - כיצד להימנע ממניפולציה פסיכולוגית

גזלייטינג – קלאסיקה קולנועית שמדגימה מניפולציה פסיכולוגית שחשוב להכיר

כיצד להיזהר ממניפולציה פסיכולוגית, לאתר אנשים נרקיסיסטים בסביבתך ולהישמר מהם.
אורות הגז (gaslightingהוא סרט משנות ה 40 בו השתתפו גדולי הקולנוע, אינגריד ברגמן זכתה באוסקר הראשון שלה לשחקנית הטובה ביותר.
הסרט מספר על אשה שחוותה בילדותה את רצח דודתה, שהיתה זמרת אופרה מפורסמת, הרוצח ניסה לגנוב את תכשיטיה אך ברח בגלל הופעת הילדה בזירת הרצח, כבוגרת היא נסעה ללמוד זמרה באיטליה, אצל המורה של דודתה, מתאהבת בזמר שמתעקש לחזור איתה ללונדון, הם גרים בדירתה של דודתה.
הוא מתחיל לשכנע אותה שהיא משתגעת בהדרגה, ומספר לה שגם אימה השתגעה, למעשה הוא רוצח דודתה שעדיין רוצה למצוא את תכשיטיה המוחבאים, ורוצה שתחשוב שרעשי החיפוש שלו יתפרשו אצלה כחלק מהזיות השגעון שלה, בלש משטרה חד הבחנה מזהה משהו מוזר בהתנהגות הבעל, הוא מצליח לקשר מידע מוצלב וחושף את בעלה כרוצח, הוא מחזיר לגיבורה את האמונה בשפיותה. לקראת סוף הסרט הגיבורה יוצרת גזלייטינג הופכי לנבל וגורמת לו להאמין שהיא תציל אותו מהוצאה להורג.
המושג אורות הגז, מתיחס לנתיתו של הנבל לכבות ולהדליק אורות, ואז לגרום לגיבורה להאמין שהיא דימיינה שהאורות היו דלוקים.

 גזלייטינג כדפוס התעללות נפשית

הסרט הפך למושג פסיכולוגי המתאר אסטרטגיה האופיינית לנרקסיסטים ולאנשים מניפולטיבים באופן כללי.
כשאדם פועל בדרך מסוימת ואז מכחיש זאת לחלוטין בביטחון, ומתחיל בהדרגה לערער את בבוחן המציאות של הקורבן, תוך כדי רמיזות והצדקות שגורמות לקורבן להאמין שהוא מאבד את שפיותו, הוא עושה גזלייטינג.
כמובן שזה משמעותי יותר כשיש הפרש סמכות בין הקורבן והמקרבן כמו הורה וילד, גורו ותלמיד, מפקד וחייל, או אדם יחיד מול קהילה, האדם מתחיל לערער ביכולתו לקבוע מה אמיתי במציאות. הוא בטוח שהשתגע וכל מעמדו הפנימי כבעל זכות לקבוע דעה על חייו קורס. מצב המעניק שליטה מלאה לבעל הסמכות.
כמובן שיש אנשים עם בעיות חמורות בבוחן המציאות הדורשות טיפול קליני, אבל לרוב מה שנקרא מציאות "אוביקטיבית" אינה יותר מקיבעון רעיוני של חברה מסויימת, הומוסקסואליות הייתה סטייה נוראה בחברה האנגלית של לפני 50 שנה, והיום היא נורמטיבית, ראיית רוחות היתה דבר נורמטיבי והיום מדובר בסטייה הקרובה לשיגעון בחברה המערבית.

גזלייטינג – הדרך בה מדכאים את היצירתיות בילדות

למעשה התופעה הזאת אינה רק דבר המאפיין אומני הונאה, שרלטנים ונרקסיסטים, כחברה אנו עושים זאת כל הזמן לילדינו*, עולמו של הילד פתוח להמון תדרים שאנו כמבוגרים נחסמנו אליהם, אנרגיות, צ'אקרות, פיות ומלאכים זה דבר שמאוד טבעי לילדים לזהות, עם זאת עולם המבוגרים מעבר לגיל מסוים הוא מאוד ברור בקשר למה בסדר ומה לא בסדר לראות.
ילדים שלהוריהם כוחות "על טבעיים", לרוב מפתחים זאת בעצמם באופן טבעי, הכוחות תמיד שם ופשוט לא נחסמו כי "היה אסור להרגיש אותם". אחד המופעים של גזלייטינג בילדות קשורה לבלבול השפות, בלבול השפות היא תופעה בה ההורה מפרש את רצונו של הילד לחום וקירבה ל"תשוקה" בעלת אופי מיני, דבר המצדיק בעיני ההורה המנצל פגיעה מינית או הימנעות רגשית היוצרת תחושת ניתוק ואובדן האהבה (אחת הסיבות לאנורקסיה), הילד מתבקש לפרש את התנהגותו דרך הפרוש המוטעה והחולני של ההורה הפוגע, ומואשם כ"גורם" והאשם בהתרדה המינית.

בוחן המציאות – דבר סובייקטיבי

חבר שלי, קומיקאי במקצועו סיפר שבחר בקריירת משחק כשמפקדת בצבא העירה לו על איזה פעילות שהוא נתפס בה, במשפט הוא הכחיש לחלוטין באופן כה משכנע שהדבר קרה, שהבחורה הזאת הטילה ספק בעצמה.(ככה הוא הבין שהוא שחקן בן זונה, ואת הכוח שיש למי ש"מאמין בעצמו")
אורות הגז מראים עד כמה שברירית תפיסת המציאות שלנו, כמה קל לערער אותה וכמה כח אנו נותנים לאחרים. גיבורת הסרט ממש האמינה שהשתגעה.

הדחקה רגשית וגזלייטינג

אנשים הנוטים באופן טבעי לייצר את התופעה הם לרוב אנשים בעלי אישיות לא אינטגרטיבית והדחקות חזקות.
אנשים שחלקים מהם ממש התנתקו מהשלם, חלקי אישיות מודחקים שלהם (צל) צצים לרגע ואז תהליך הכחשה מוחק לגמרי שעשו זאת.
אם מישהו ינסה לשקף להם משהו שעשו תחת שליטת הצל הם יכחישו, וילכו מאוד רחוק כדי לבטל את טענותיו, בשכנוע מלא, וניצול כל טריק בספר לערער את עמדתו. מבחינתו זאת מלחמת הישרדות של האישיות הראשית.
גם אם 100 איש יאמרו לאדם כזה שפעל בפוגענות למשל הוא יטען שכולם עשו קונספרציה מולו. אדם כזה, שבוחן המציאות שלו באמת מעוות בגלל אנרגיית צל חזקה יתקוף בהפוך על הפוך ויטען כנגד האחרים שבוחן המציאות שלהם לא תקין. לעיתים הוא יהיה כה משכנע שהאדם לו עשה את הדבר יפקפק בעצמו, הוא גם יטען שהאדם הזה לא בסדר.

התעללות רגשית ואלימות נפשית כמאפיינים של גזלייטינג

יצא לי להקליט אדם כזה בסתר ואז להשמיע לו דברים שאמר, במצב כזה הוא הודה וייצר דרמת רחמים, אבל למחרת זה כאילו דיברתי עם אדם אחר. ההונאה העצמית והונאת האחרים חוזרת מהר. למעשה אדם כזה יותר טוב בלשכנע את הסביבה בצדקתו מהאדם שהיה קורבן להשפעתו, האדם הזה מומחה לרוב בהונאה ושפל מאוד, רק לאחר שהאדם הזה הונה הרבה אנשים, הסביבה תתחיל לזהות שמדובר ב"בנרקסיסט" מסוכן, אנשים שהונה, פתאום יזהו את הדפוסים שלו כשהוא ינסה לערער את שפיותו של משהו אחר וישתמש בהם לעזרתו, לאט הם יקלטו מי המטורף באמת.
כשהאדם הזה לא יוכל להשיג את מטרתו דרך הונאה הוא יעבור לאלימות ישירה ואפילו התעללות אם האדם אותו הוא מנצל נמצא תחת השפעתו ותלוי בו.

כיצד מתמודדים עם גזלייטינג?

לחלקינו יש אישיות חזקה ולעיתים חזקה מידי, אנו לא פתוחים למשוב, ונראה שזה נובע מביטחון ביכולת השיפוט שלנו, למעשה לרוב התנגדות אוטומטית לדעה של אחר מראה על ערך עצמי מעורער, כאילו הודעה שהאחר צודק או רואה משהו יותר טוב מאיתנו אומרת שאנו חסרי יכולת הבחנה לחלוטין.
חלקנו מרצים ומפחדים לחשוב משהו השונה מהנורמה, מפחד שנתפס כמשונים.
בגדי המלך החדשים הם הבגדים שכולנו לובשים, כולנו עברנו תהליך הכחשה קולקטיבי להמון דברים רוחניים וחברתים, אכילת בשר לדוגמה כמשהו נורמטיבי, ומחשבה שהכל חומר או שאלוהים הוא איזה אישיות היושבת על כיסא בשמיים יכולים להיות אמונה שבתנאים מסוימים אם לא נחזיק בה נתפס כמשוגעים.
 
איור ל"בגדי המלך החדשים" מאת וילהלם פדרסון
איור ל"בגדי המלך החדשים" מאת וילהלם פדרסון - מיצגת את תופעת השקר החברתי, שהוא מטפורה לגזלייטינג קולקטיבי

בגדי המלך החדשים…הסיפור של כולנו

מיליארד סינים בהחלט יכולים לטעות, ויש סיכוי גדול שיטעו, כי ככל שמספר האנשים גדול יותר, כך השכל הישר הולך ומבטל עצמו מול תודעת העדר, קל להונות המונים. ההמון בוחר במנהיגים נוראיים, במוצרים זיבליים ובדעות רדודות.
עשו ניסוי בן אדם משלם 10$ בקרקס, נכנס לביתן וחוטף אגרוף, לרוב האדם הזה ימליץ לאחרים להיכנס, כדי לא להרגיש הדפוק היחיד.
בחברה שלנו יש הכחשה והעלמת עדויות בקשר למוות, מאיפה מגיע הבשר, עובדים זרים, זנות, הבעיה הפלסטינית ולא חסר…
אנו חיים כאילו היינו נצחיים, המוות לא באמת קיים, וכל מה שצריך זה להנות מהרגע ולקנות שטוית, בלי לחשוב על מה באמת המשמעות של החיים האלו, אם משהו חווה משבר קיומי, הרבה משפחות יראו אותו כמשוגע ויערערו על בוחן המציאות שלו, הממסד הרפואי יתרץ זאת בחוסר איזון כימי במוח, במקום להבין שמדובר בדבר הכי טבעי, חקירה של השאלות הגדולות של החיים, וחיפוש כן אחר תשובות מספקות. דבר מסוכן בחברה שעיקר ענינה זה מרוץ עכברים חסר תוחלת, בידור והסחות דעת.

איפה יש לנו סמכות על תפיסת המציאות ואיפה לא?

עלינו להבין שבמיוחד כשמדובר ברגשותינו, עולמנו הסובייקטיבי או דברים שחווינו או למדנו ממקור ראשון באופן ישיר יש לנו את סמכות הקביעה העליונה.
כשמדובר בעולמינו הפנימי האחר הוא כל כך רחוק, רוב האנשים שופטים אותנו מתוך ההתנגדויות והצל שאנו מעוררים אצלם, חלק רואים אותנו מתוך איך הם היו מתנהגים אם היו במקומנו.
צורות המבט האלו מאוד מעוותות. ואני לא התייחסתי לאנשים עם אינטרס מודע או לא מודע להונות אותנו.
אפילו אם משהו קובע דעה מתוך רצון כן לראות אותנו באמת, מפנה מעצמו את השיפוט הנובע מהתנגדות שאנחנו מעוררים אצלו בגלל אזורי הצל שאנו משקפים לו, ומנטרל את הקול שמייעץ מתוך איך היה פועל אם הוא היה במצבינו, (וכמובן יש לנו צרכים, שיעורים רוחניים ורצונות אחרים), יתכן ובכלל אין לו את הידע והכלים לעזור או לשקף לנו באופן מועיל.
ההבנה הזאת מאפשרת לנו לתת לקולינו הרבה יותר מקום וזה מאפשר לנו להתבונן באופן מאוזן על משוב מהסביבה.

למה טירוף ושפיות הם דבר יחסי

לבסוף חשוב להבין שכולנו למעשה מטורפים, כדברי המכשף דון חואן, מורו של קאסטנידה, "ההבדל בין משוגע לאדם שפוי, לאדם משוגע קיבעון רעיוני על דברים שאין עליהם הסכמה חברתית, ולאדם שפוי קיבעון רעיוני על דברים שיש עליהם הסכמה חברתית".
האיש החכם הוא זה הרואה את האמת שמעבר לתפיסות והמושגים היחסיים.
אני מאמין שרק כשאנו מתעוררים לאמת הרוחנית שמעבר לגבולות השכל, אנו יכולים לקבל פרספקטיבה נכונה על הרעיונות השונים והתפיסות היחסיות שהשכל כל כך אוהב.
תרגול מיינדפולנס, בו אנו מאמצים את עמדת המתבונן הוא פעולה לכיוון הזה וכמעט כל תרגול רוחני המעורר אצלנו את המימד הטרנספרסונלי.
מאחל לכולנו להחזיר את הסמכות על עולמינו הפנימי הביתה, שנמצא את השפיות האמיתית ושנוכל ללמוד מאחרים ומעצמינו באופן מבורר בלי התנגדות, ריצוי או פחד

איך להתמודד עם נרקיסיסט סמוי?

בסוף היום גזלייטינג היא אסטרטגיה של אנשים חסרי מצפון הנשלטים על ידי דחף נרקיסיסטי, אנשים כאלה לפעמים מספיק מודעים לעצמם כדי להסתיר את הדחף הנצלני שלהם תחת מעטפת מקסימה ומתוקה, לזהות את המניפולציה היא השלב הראשון, לעיתים אנו מאוד מושקעים רגשית בקשר איתם ויש לנו קושי גדול להתנתק מהם. כדי להתמודד עם נרקיסיסט סמוי עלינו לקבל כלים מתאימים, דבר ראשון עלינו לזהות את המניפולציה ואז עלינו לשקף אותה לאחר, ובמקרה שאינו מוכן לשנות את הדינמיקה איתנו לנתק איתו את הקשר. אם גייזליטינג מבוצע על ידי הורים רעילים המצב קשה יותר כי אננו יכולים באמת להתנתק מהם לגמרי, עם זאת מודעות למניפולציה מחסנת אותנו מחלק מהשפעתה.

איך להיות מקור סמכות בעולמינו?

 תרגיל לפיתוח סמכות פנימית
1. חשוב על "דעה" או קביעה של מישהו עליך
2. בדוק מה נותן לקביעה הזאת את "ערך האמת" שלה?
3. בדוק האם לאדם זה יותר מידע או פחות מידע על עולמך הפנימי? 
4. אם יש לו פחות מידע (אתה מכיר את עצמך מבפנים, והוא רק מסיק מבחוץ) מה גורם לך אם כך לקבל את דעתו יותר מאשר את דעתך?
5. האם אתה מכיר משהו אחר שדעתו בנושא הפוכה לדעת האדם הזה, אם כן מדוע אתה מאמץ דעה מגבילה או שלילית המנוגדת להבנתך?
6. בדוק מה יקרה אם תעיז לאמץ את דעתך? אם יש פחד בדוק מאיזה מקום בא הפחד ומי מפחד, האם מדובר בחלק אישיות ילדי, בן כמה החלק הזה? בן כמה הוא חושב שאתה? הראה לחלק הזה שאתה בוגר שאסף מידע וניסיון חיים עשיר על העולם ובעיקר על עצמו, אתה מומחה לעצמך יותר גדול מכל אדם אחר, ראה אם החלק הילדי מבין ומסכים איתך.
7. הסכם לאהוב את עצמך ולקבל את עצמך כמו שאתה? הבן שעדיף לך להחזיק בעמדתך ואפילו אם תעשה טעות ,לפחות תלמד ותוכל להשתפר ולהתפתך מאשר לאמץ דעות מגבילות שימנעו ממך לפתח חשיבה עצמית וחיפוש אותנתי אחרי האמת.

הערות:

*הרחבה על נושא ה GASLIGHTING  וטראומה בפוסט הזה.

*גזלייטינג חוא מרכיב נפוץ בקשר זוגי רעיל, הקלק להרחבה על זוגיות רעילה.

הצתרפו לקבוצת הווטסאפ לקבלת עידכונים ואת המיני קורס החינמי על אימון טראנספרסונלי

פוסטים נוספים

שיתוף:

גלילה לראש העמוד

רוצה להיות מטפל-על המשלב רוחניות עם כלים פסיכולוגיים מבוססים?

קורס טיפול טראנספרסונלי בדרך מסע הגיבור נפתח בקרוב

הצתרפו לקבוצת הווטסאפ לקבלת עידכונים ואת המיני קורס החינמי על אימון טראנספרסונלי

דילוג לתוכן