מהו מסע הגיבור – הסבר שווה לכל נפש

מהו מסע הגיבור – הסבר שווה לכל נפש

הסיפור הכי טוב שאי פעם תקרא\י הוא הסיפור הלא כתוב של חייך

לא פעם יוצא לי לצפות בסרטי גיבורי-על ומתעוררת בי התהייה למה יש לסרטים האלו כזאת הצלחה בקופות.

כמובן שיש בהם אפקטים ואקשן ואנשים יפים ודרמה, אבל כל האיכויות האלו קיימות כמעט בכל ז'אנר הוליוודי.

אני מרגיש שהסיבה האמיתית שהסרטים האלה מושכים אותנו היא שבכל אחד מאיתנו קיימת כמיהה לצאת מחייו הקטנים ולהיות גיבור ואפילו לכמה רגעים. הצורך הזה לצאת לשעה קלה מהסרט האישי ולחיות בסרט קולקטיבי בו אתה מציל את היקום, מתקן את העולם או מרפא את כדור הארץ גדל וגדל בתקופה המודרנית. יתכן ויש משהו במציאות החברתית שמקטין את נפש האדם יותר מתמיד ואולי דווקא העובדה שחיינו נעשים קלים יותר מפנה מקום לחיפוש אחר משמעות החורג מהישרדות וביטחון. כך או כך קשה להתעלם מקיומו של הקול שמנסה לספר לנו שתכלית החיים היא השקעת מיטב כוחותינו וזמנינו בעבודה חסרת משמעות וקניה של מוצרי נוחות כפיצוי על כך. אולי חלק לא מודע בתוכנו מנסה למרוד בתכנות הזה. בעידן של הרס אקולוגי ותרבותי חסר תקדים יתכן ומשהו במעמקי ההוויה שיונג כינה תת המודע הקולקטיבי, מנסה לעזור לנו לעזור לעצמנו להציל את עצמנו.   

 

מסע הגיבור אינו מודל אחד אלא אוסף של מודלים כללים המתארים התפתחות אישית ורוחנית כמידע שהועבר לאורך הדורות במיתוסים, סיפורים ואגדות

מהן רמות לוגיות ולמה בעיות לא נפתרות באמצעות הפרסקטיבה והתפיסות שיצרו אותם

בחוויתי האישית אני נוכח שביציאה מהפרטי אל הכללי יש איכות משחררת ומעצימה. בתורת ה NLP (תכנות עצבי לשוני) מוצג הסבר מבריק לסיבה שאנו אוהבים להזדהות עם סיפורים גדולים. אחד המודלים בשיטה הזאת נקראה מודל הרמות הלוגיות.

המודל טוען שיש מדרגות שונות של אינטימיות בדרך בה אנו מגדירים את עצמנו ואת בעיותינו. כשמישהו אומר למשל "אני לא יכול" זה יכול להתפרש באופנים רבים. משמעות ההצהרה הזאת יכולה להיות אני לא בסביבה המתאימה, אני לא רגיל לעשות את זה, אין לי את היכולת או המיומנות, או אני לא מספיק טוב. באימון חיים אני נוכח שכדי להניע מתאמן להצלחה, אחד הכללים הראשונים זה להציע פתרון מרמה לוגית גבוהה יותר מהרמה בו נמצאת הבעיה. אם הבעיה היא "אני לא יכול להתרכז בכיתה",בעיה המוגדרת ברמת הסביבה פתרון יכול לבוא ממקום של "אתה יכול להיות מאלה שמתרכזים בכל מקום" כלומר מרמת הזהות. (הרמות הן סביבה, התנהגות, יכולת, אמונות, זהות, משמעות).

מסע הגיבור הוא הזמנה לצאת מתחום האישיות בה אנחנו נאבקים באמונות מגבילות ורודפים אחרי מטרות קטנות ולפעמים קטנוניות ולעבור אל המימד המיתולוגי בו נגלה שיש לנו "כוחות על" ומטרות על. מימד בו דברים שנראו בלתי אפשריים בתוך התפיסה הצרה של עצמנו הופכים לדבר סביר ולעתים אפילו קל להשגה. כשאנחנו מתרחבים אל ההוויה הגדולה שלנו הביטחון העצמי והיכולות שלנו גדלות ביחס פרופורציונלי. התהליך המיתולוגי הוא עליה לרמה לוגית גבוהה יותר בה הזהות העצמית שלנו משתנה וכל הבעיות הקשורות ברמות הנמוכות יותר מתגמדות מול פרץ ההשראה והעוצמה ש"הזהות הגדולה" מביאה לחיינו. 

ניתן להבין את חיינו טוב יותר אם נראה בהם ספר הנקרא תוך כדי כתיבתו

מדוע כל הסיפורים בעולם הם בעצם הסיפור שלך?

כמו שהזכרתי בהקדמה, מטרת המאמר הזה היא מעשית. אני מעוניין לחבר אותך לכוחות נפש גדולים הקיימים בפנים ושלא תמיד ברור איך לעורר אותם. כדי לעשות זאת אני פונה לדרך בה אנשים עוצמתיים מאז שחר ההיסטוריה עוררו את כוחותיהם. הידע הזה הוא מורשת שהועברה בעל פה בשירים סיפורים ואגדות מזמנים עתיקים והוא חוזר שוב ושוב בצורות ומלבושים חדשים לאורך ההיסטוריה בספרים, שירים סרטים ובעצם בכל תוכן שמעורר השראה ותחושת התפעמות. כל הספרים והסיפורים האלו הם בעיני סוג של קוד סתרים הרומז לנו כיצד להפוך לגיבורי חיינו.

אחד החוקרים המשפעים ביותר על התרבות במאה העשרים הוא ג'וזף קמפבל. קמפבל גילה שכל המיתוסים האנושיים, עתיקים ומודרניים כאחד, מציגים תבנית סיפורית כמעט זהה. הוא קרא לתבנית הזאת "תבנית מונומיתית". ספרו פורץ הדרך "הגיבור בעל אלף הפנים" מציג את הסמליות המגוונת שמתארת למעשה את מסעו של האדם באשר הוא לצמיחה אישית. ה"מונומיתוס" הוא למעשה נוסחת הזהב לתסריט טוב וכל תסריטאי או סופר מתחיל לומד אותה כשעור חובה. לנוסחה הזאת שנמצאת בבסיסו של כל סרט הוליוודי מצליח יש שימושים מרחיקי לכת באימון לחיים. הנוסחה הזאת הקרויה גם "מסע הגיבור" פיצחה את הקוד שהופך את המיתוסים השונים מאגדות ילדים למדריך מעשי ושימושי להתפתחות. בספר הזה אני שואף להחזיר את המיתוס לתפקידו המקורי משחר ההיסטוריה, הדרכה מעשית לחיים מספקים. הספר הוא מפתח לפיצוח המידע רב הערך החבוי בסמלים וסיפורים שתמיד אהבנו. שימוש מושכל במפתח הזה יכול לפתוח דלתות למימדי תודעה וכוחות שאבדו לנו כבודדים וכחברה.

 

סיפורו של הגיבור בעל אלף הפנים

 

תגליתו הגדולה של ג'וזף קמפבל הייתה שכל הסיפורים בעולם ובמיוחד אלו שמעוררים אצלינו תגובה רגשית חזקה הם במידה רבה אותו הסיפור ממש המלובש בתחפושות שונות.

די מדהים לגלות שבכל הסיפורים מופיעה דמות גיבור שיוצאת למסע, במסע הזה שיכול במקרים מסוימים להתרחש בחלום או בדימיון היא עוברת תהליך שינוי ואז חוזרת לאותה מציאות שממנה באה אבל עם כלים ותובנות חדשים.

כריסטופר בוקר, מגדולי חוקרי הספרות המודרנים טוען שקיימים שבעה סוגי עלילה המשותפים לכל התסריטים בעולם. כל התסריטים האלה הם למעשה צורות שונות בהם הגיבור פוגש את עצמו ומתפתח.

אם נסתכל בעיניים הנכונות נראה שיש קו כללי שכל עלילה מיתולוגית מספרת. זה יכול להיות סיפורו הקולקטיבי של עם כמו עם ישראל המיתולוגי שנאלץ לעזוב את ארצו, השתעבד במצרים, עבר תהליך גאולה והגיע לבסוף לארץ המובטחת שהיא למעשה אותה הארץ ממנה באו אבותיו. זה יכול להיות סיפור אישי פלאי כמו סיפורו של הבודהה, נסיך שעזב את ממלכתו ויצא לחפש את סוד האושר הגדול אותו מצא מתחת לעץ עתיק במדיטציה עמוקה ומאז עסק בללמד את העולם כיצד לחיות נכון. זה יכול להיות סיפור חיים עכשווי כמו סיפורה של  ילדה משכונת מצוקה, קורבן של תקיפה מינית, שמעיזה להלחם בנסיבות והופכת למגישת הטלוויזיה מצליחה בהיסטוריה, אופרה ווינפרי. למעשה זה סיפורם של אינספור אנשים אנונימיים שבחרו לגדול מול מצבים מאתגרים ולהיות גבורים במסגרת החיים שלהם. אני פגשתי מורים, אחיות, אמהות במשרה מלאה ואפילו קבצנים ברחוב שהם גיבורים לכל דבר.

למעשה כשאנו שומעים סיפור או רואים סרט שמרגש אותנו כנראה שהספר או הסרט מייצגים במידה רבה שלב ההולם את סיפור החיים שלנו.

ניתן לראות את כל מהלך החיים האנושי כסדרה של שיעורים המצטרפים למשהו קוהרנטי כשאנו בוחרים נקודת מבט מספיק רחבה.

 

 

 

הבעל שם טוב, המיסטיקן היהודי הגדול, הסביר שארבעים ושתיים המסעות שעשה עם ישראל במדבר מסמלים ארבעים ושתיים שיעורים רוחניים שעלינו לעבור משעבוד רוחני לגאולה. גם מי שרעיונות כמו גאולה ושיעבוד זרים לו יסכים שהחיים הם תהליך למידה המובסס על השאיפה לאושר וסיפוק. הרעיון הרואה את חיים כמסע מופיע באינספור צורות, באמנות, מיסטיקה ופילוסופיה. מערכת קלפי הטארוט, מודל הצ'אקרות ותיאוריות פסיכולוגיות מגלות את אותו רעיון. 

הרעיון הרואה את חיים כמסע מופיע באינספור צורות, באמנות, מיסטיקה ופילוסופיה. מערכת קלפי הטארוט, מודל הצ'אקרות ותיאוריות פסיכולוגיות מגלות את אותו רעיון.   

קארל גוסטב יונג, מאבות הפסיכולוגיה המערבית, היה אחד מגורמי ההשפעה המשמעותיים ביותר על קמבל. יונג הגדיר למעשה ארבעה טיפוסי גיבורים להם קרא המלך, הלוחם, הקוסם והמאהב. הוא הציע להם מקבילות נשיות והן המלכה, הבתולה\אמא ,האם השבטית ומאהבת\מפתה.

ארבעת הארכיטיפים הבסיסיים האלו מייצגים את סוגי הגיבורים היוצאים אל ההרפתקאה.

220px-RWS_Tarot_00_Fool
קלף השוטה בטארוט מסמל את נקודת ההתחלה והסיום של כל שעור נישמתי. בהתאם לרעיון הקיים ביהדות ובבודהיזם של "תכלית הידיעה היא שלא נדע" או להגיע לתודעת "מתחיל".

 

כל הארכיטיפים האלו קיימים בכל אחד מאיתנו אבל הם באים לידי ביטוי בעוצמות וצורות שונות אצל אנשים שונים.

קל לזהות במיתולוגיות שונות שדמיות הגיבור מתבססות על אסטרטגיות מגוונות להצלחה. חלקן מתבסס על סמכות וכריזמה, חלקן על עורמה ותחכום, חלקן על אומץ ומיומנות וחלקן על השראה ותשוקה. האסטרטגיות האילו הן למעשה הארכיטיפים. מנקודת מבט אימונית יש לארכיטיפים האלו ערך רב. לעיתים די לזהות את הארכיטיפ הדומיננטי הפועל אצל מתאמנים כדי לעזור להם ליצור פריצות דרך משמעותיות. הדרך להעצים מתאמן בעל ארכיטיפ לוחם דומיננטי לעומת ארכיטיפ מאהב דומיננטי הם שונות מאוד ולעיתים מנוגדות. הבנת הגיבור הפנימי הייחודי שלך היא אחת הדרכים המהירות להחזיר לעצמך את העוצמות הארכיטיפיות שאיבדת במהלך החיים.

מסע הגיבור על פי חוקרים שונים

 

לאורך השנים מספר חוקרים חשובים הציעו גרסאות מגוונות למסע הגיבור. השוני בגרסאות מראה לדעתי שמסע הגיבור אינו נוסחה נוקשת אלה מבנה גמיש המכיל הרבה צירופים וצורות הסתכלות.

אני אוהב לראות את מסע הגיבור כמערכת מודולרית של התרחשויות שמגיעות בדרך כלל בסדר מסוים אבל לא תמיד.

מסע הגיבור המתואר בקלפי הטארוט ממחיש את הרעיון הזה.

הקלף הראשון בסדרה ה"גדולה" בקלפי הטארוט הוא קלף השוטה. קלף זה מסמל התחלה חדשה, מבט רענן ומה שקרוי בזן בודהיזם "תודעת מתחיל". כל שאר הקלפים מייצגים שיעורים מרכזיים בחיי הגיבור. השיעורים האלו יכולים להופיע בכל מיני צירופים. לאחר כל שיעור חוזר הגיבור למצב השוטה. הקלף האחרון בסדרת הטארוט הוא קלף התבל. הקלף המסמל את האינטגרציה של כל השיעורים היוצרים שלמות. ניתן לראות שההתחלה והסוף ידועים מראש, אבל כל השאר נתון לשינויים. אני רואה את מסע הגיבור כדומה לנסיעה בין שתי יעדים באמצעות מכשיר ניווט לוויני, כל בחירה שנעשה בדרך פשוט תגרום למכשיר לחשב נתיב חדש שבסופו של דבר יביא אותו אל היעד הסופי. קלף השוטה מחבר את כל הקלפים כולל את קלף התבל. מסע הגיבור אנו תופעה חד פעמית אלה תהליך נצחי של התפתחות.. סוף של מסע אחד הוא התחלתו של המסע הבא. קלף השוטה הוא ההתחלה, האמצע והסוף. במובן מסוים קלף השוטה הוא גם תכלית המסע. הקלף בצורתו המושלמת מייצג מצב רוחני של התפעמות תמידית ופתיחות מלאה לפלא המסתורי של החיים. רעיון המתאים לאמירתו המפורסמת של סוקרטס שזה שאינו יודע דבר יודע הרבה מאוד ולאמירה הקבלית ש"תכלית הידיעה שלא נדע".

התחנות שאציג בספר הזה של מסע הגיבור הם מסלול אפשרי אחד. בספרים וסרטים רבים מוצג מסע הגיבור באופן חלקי ולעיתים רק תחנה אחת מתוכו או רק מימד אחד שלו.

הגרסה בה אני משתמש הותאמה על ידי לצרכי אימון. מאוד חשוב לציין שהסימבוליקה ההירואית הנוצצת של רבים מסיפורי הגיבור מטעה. מסע הגיבור יכול להתרחש בחיים האמיתיים במקומות ובסיטואציות הטריוויאליות ביותר. ביצירות קולנועיות מודרניות כמו לרכב על לוויתן, אליסה בארץ הפלאות והקוסם מארץ עוץ גיבורי המסע יכולים להיות ילדות בנות שמונה, כלבי פודל, דחלילים ואנשים רגילים שאנו פוגשים כל יום ברחוב. בגירסה הפוסט מודרנית הגיבורים יכולים להיות גם המפלצות והמנוולים מסיפורי הגיבור הקלאסיים. לעיתים גם פושעים פסיכופטים מוצגים כגיבורים בסרטים כמו יחידת המתאבדים או ספריו של קורמאק מקארתי. פרושה של החוקרת מאורין מורדוק למסע הגיבור מציע ערך רב. טענתה המרכזית כלפי ממצאיו של קמפבל וחוקרים אחרים היו שנקודת המבט שלו נוטה לצד הגברי. היא יצרה תרגום "פמיניסטי" למסע הגיבור שהפך נוסחת הפלא של סרטים רבים ומפורסמים דוגמת סיפורי נסיכות דיסני של העשורים האחרונים. אני אקדיש מאמר שלם למסע הגיבורה. בקרוב.

הגרסה הנשית של מסע הגיבור נחקרה על ידי מאורין מורדוק וחוקרות פמניסטיות נוספות, היא משלימה את מסע הגיבור ה"גברי" ומציגה מודל "רוחני" המתמקד בעיקר בשלמות פנימית ואיזון בין הגבריות והנשיות בנפש האישה.

לך בעקבות העונג שלך... או כיצד תדע שאתה מוכן למסע...

אני מציג פה מספר תרגילים מתחום האימון שיכולים לעזור לך לראות באיזה תחומים של חייך אתה בשל להתחיל את מסע הגיבור האישי שלך או כבר בתוכו.

1 קיימים שלושה תנאים שמאמן בודק כדי לוודא שהמתאמן שלו בשל לתהליך אימוני. התנאים הם:

א. האם המתאמן רוצה שינוי בחיים.

ב. האם יש לו את היכולות והכישורים הנדרשים לשינוי שהוא רוצה.

ג. האם הוא מוכן  ובשל לשינוי.

באילו תחומי חיים אתה מרגיש שאתה עונה על שלושת התנאים? נסה להעריך את המסע שעברת עד עכשיו בתחומים האלו.

2 אחד ממשפטיו המפורסמים של ג'וזף קמפל היה "לך בעקבות העונג שלך" (Follow your bliss)

קמפבל יצר את האמירה הזאת על בסיס טקסטים הודיים עתיקים שעל פי הם האלוהי מתגלה כהוויה טהורה, ידיעה צלולה ועונג טהור.

על פי קמפבל מאוד קשה לדעת אם הנוכחות שלך טהורה, או עם ההכרה של צלולה לגמרי, לדעתו יותר קל להרגיש אם אתה מקבל חיות ועונג מלעשות דבר מסוים. (לא מדובר בהנאה פיזית בהכרך אלה בתחושת מימוש מעודנת).

הצעות:

  1. בדוק עד כמה הדברים שאתה עושה בחיים הם הדברים שיש לך תשוקה אליהם ועונג מהם.

2. צור רשימה של דברים שאתה מרגיש שעשייתם תוסיף חיות וטעם לחייך. 

3. שאל את עצמך כיצד יראו חייך אם תקדשי 10% יותר מזמנך לעשיית הדברים האלו. (אם מדובר בשינוי משמעותי סימן שיש לפניך מסע גיבור שעדין לא התחלת)

בא לך לשמוע הרצאה שמסבירה את הנושא? הקלק

השארת תגובה