מודלים למיפוי ההתפתחות האישית וישומם בתהליכי אימון אישי

מודלים למיפוי ההתפתחות האישית וישומם בתהליכי אימון אישי

המודל הפרקטלי

פְרַקטָל הוא צורה גאומטרית שמורכבת מעותקים מוקטנים של עצמה. לכן אם נבחן חלק של פרקטל תחת הגדלה, המראה שיתגלה יהיה זהה לצורת הפרקטל המקורי, וכך גם אם נבחן חלק מתוך החלק הזה, וכך הלאה ללא גבול ובכל רמת פירוט.

הגלוי הגאוני של הצורות הפרקאליות הוא בן ההתפתחויות המשפיעות של המאה ה20, מה שמדהים בצורה פרקטלית הוא שמדובר על תבינית פשוטה שכל ילד יכול להבין שמתפתחת לצורה שמשמרת את התבנית אבל מתרחבת אל האינסוף. פרקטל הוא האמצע בין אקראיות לסדר, בן צורה לכאוס, אינסוף ואחד ומה שביניהם.

הגישה הפרקטלית באימון לא מצמצמת את המתאמן ובעיותיו לכלים אותם המטפל מכיר ולמגבלותיו של המאמן.

היא מאפשרת גישה רב ממידית לפתרון בעיות והתקדמות ממצבי תקיעות ולא מגבילה עצמה לשום דוגמה או דסיפלינה.

אימון פרקאטלי עושה שימוש במפות אימון כדי להתמצא במרחב האפשריות האינסופי של גישות טיפוליות ואימוניות

מפת 5 גופי האדם

מפת ההסתכלות הזאת לקוחה מהפילוסופיה היוגית ויש לה יישומים רבים ברפואה הודית מסורתית וביוגה.

הגוף האנושי נתפס ביוגה כמורכב מחמש גופים הכנוסים זה בתוך זה כקליפות בצל.

הגוף הראשון והגס שבהם הוא הגוף הפיזי או גוף האוכל – הגוף הפיזי על כל אבריו נחשב רק הבסיס למערכת רוחנית מורכבת ועדינה יותר. למערכת הבלוטות ישנה חשיבות מיוחדת והיא הולמת את מערכת הצ'קרות.

,הגוף השני נקרא גוף האנרגיה החיונית – זהו השדה הביומגנטי שמקיף כל דבר חי, השדה הזה ניתן לצילום (צילום קריליני), בתורות המזרח מיחסים חשיבות רבה לגוף זה, אומניות לחימה ותורת הרפואה המזרחית (צ"י קונג, שיאצו) מבוססות על העצמת השדה הזה, ניקויו ואיזונו.

הגוף השלישי הוא גוף האנרגיה הרגשית – גוף זה קשור ברגשות ומצבי רוח, יש כלים לאזן גוף זה גם בתורות המזרח וגם בפסיכולוגיה והתרפיה המערבית.

הגוף הרביעי הוא גוף האנרגיה המחשבתית – הגוף הזה מיצג שדה המחשבות, האמונות והיכולות האינטלקטואליות שלנו.

והגוף החמישי והזך שבכולם הוא גוף העונג הרוחני – גוף זה קשור בכוונות ורצונות וכן בגורל, קארמה ויעוד.

גופים אלו כשורים אחד לשני ונמצאים ביחסים של השפעה הדדית.גופי האדם העדינים על פי היוגה

כל בעיה אימונית יכולה להיפתר דרך גישה לאחד מגופים אלו.

גבר הסובל מחוסר הצלחה במציאת בת זוג, יוכל להיעזר דרך כל אחד והגופים.

לדוגמה פתרונות הקשורים לגוף הראשון יעסקו בשיפור המראה הפיזי, בסטייל ושפת הגוף.

פתרונות הקשורים לגוף השני יעסקו בחיזוק רמת האנרגיה, שינוי קצב החיים, חיזוק האנרגיה המגנטית , חיזוק האנרגיה הגברית שלו וכו

פתרונות העוסקים בגוף השלישי יעסקו בשינוי מצבו הרגשי, יצירת ביטחון עצמי, פתיחת "הלב", יכולת נתינה וחיזוק היכולת לאהוב.

פתרונות של הגוף הרביעי יעסקו בשינוי עמדות כלפי נשים, שחרור מאמונות מגבילות אימוץ פילוסופיית חיים חיובית וכו פתרונות של הגוף החמישי יהיו מיסטיים יותר ועסקו ביצירת כוונה פנימית נכונה, שינוי ה"קארמה" וטיהור התודעה. , יומלץ לו לבלות זמן עם אנשים בודדים או לעזור לאנשים אחרים למצוא זוגיות, כדי לזרוע זרעי קארמה טובים.

יתכן וגישה או דרך מסוימת לא תובן או תקבל הסכמה מתאמן זה או אחר… היופי באימון פרקאלי שתמיד ניתן למצוא זווית שתתאים.

אימון על פי הגופים מאפשר גמישות עצומה ביכולת להביא קושי או אתגר מסוים לפתרון.

למתרגלים בעלי צביון חומרני יש נטייה להתעלם או להקל בחשיבות הגופים העדינים ולראות את חזות הכול בגישת המדגישה "עשיה" (   doing ) בעוד שמתרגלים "רוחניים" יעדיפו גישת של הוויה "being  " מה שיגרום להם בדרך כלל לרצות להתמקד בגופים הגבוהים.

מפת הצ'קרות

התייחסות אחרת שבאה מהמיסטיקה ההודית היא מודל הצ'קרות , הצ'קרות בדומה לגופי האנרגיה מקבלות יחס אקזוטי, כאיזה תאוריה רוחניקית לא מוכחת. מעשה יש מחקרים רבים ומעניינים שמראים התאמה בין התפיסות ההודיות לגבי צ'קרות וצילומי השדה ביו מגנטי שנעשים במצלמות רגישות.

הצ'קרות לא רק מייצגות איזה שהיא אנרגיית חיים אלה בדומה לגופים האנרגטיים , הם מייצגות מפה של מצבי התודעה האנושיים על פי היררכיה מסודרת.מפת הצ'קרות

מודל הצ'קרות הקלאסי מציג 7 מרכזי אנרגיה הפרוסים לאורך הגוף באופן ורטיקלי , הנמוכה ביותר באזור פי הטבעת והגוהה ביותר בקדקוד הראש.

כל מרכז מציג אוסף של מצבי תודעה, הקשורים ב"יסוד" מסוים.

הצ'קרה הראשונה מייצגת , אינסטינקטים, מחשבות של תקוף או הימלט, עיסוק בחומר, בנוחות, במזון ומחסה. בעוד שהצ'קרה הקוטבית אליה בקדקוד הראש, מייצגת רוחניות שמימית, תודעה נקייה שמתעלה מעל החומר, אין סוף וריקות. שאר הצ'קרות מייצגות את כל התווך שביניהם. כסולם העומד בין אדמה לשמיים.

בתורת היוגה המסורתית כימות שיטות לפתיחת הצ'קרות, איזון הצ'קרות והפעלתם. מתרגלי יוגה מיומנים יכולים לשנות את מצבם הרגשי באמצעות מניפולציות גופניות ומנטליות המקושרות לצ'קרות.

מורה יוגה יכול להדריך תלמיד הסובל מדיכאון, להניע אנרגיית חיים מהצ'קרה השנייה, הקשורה גם במצבי דכאון, לצ'קרת הלב, הקשורה באהבה, תקווה וקבלה עצמית.

מפת הצ'קרות מציגה עומק רוחני עמוק והבנה עמוקה בנפש האדם. היא דורשת הכרה לעומק כדי להפוך לעלי אימוני.

מפת הצרכים של מסלו

מפה מפורסמת זאת מתארת את שלב המימוש העצמי בוא נמצא המתאמן ומאפשרת לראות את המוקד המרכזי של חייו. מפה זאת מקבילה במובנים רבים למפת הצ'קרות אם כי מוגבלת יותר. למפה זאת שימושים רבים להבנת מקור תחושת המימוש של המתרגל. מפת הצרכים מורכבת מצרכים פיזיולוגים, צורך בביטחון, צורך בהשתייכות, צורך בהערכה חברתית וצורך בהגשמה.

מפת הרמות הלוגיות

מפה זאת לקוחה מתורת ה NLP והיא מאפשרת להראות עם מה המתאמן מזהה את עצמו בעומדו בסיטואציה מסוימת. הי מאפשרת לזהות אמונות ותפיסות מגבילות. כמו שאיינשטיין סבר, בעיות כמעט לעולם לא נפתרות באותה רמת חשיבה בה הם נוצרו. לעיתים עליה ברמה הלוגית פותר בעיה שקשורה ברמה שמתחתיה.

הרמות הלוגיות ודוגמה לבעיה הקשורה אליה מוצג להלן:

הסביבה – אני לא מספיק טוב כי אני לא גר ברמת אביב ג

התנהגות – אני לא מצליח עם בחורות כי אני מגושם בנסיבות חברתיות

יכולת – אני לא מצליח להתקדם בעבודה כי אין לי כשרון ניהולי

מוטיבציה – אין לי מספיק כח רצון להתחיל בדיאטה

אמונה – אני לא מוצאת חתן כי גברים מחפשים רק דבר אחד בנשים

זהות – אני לא אצליח בשום דבר כי אני כישלון מלידה

חזון  – זה לא היעוד שלי לממש את זה

כשאנו מבינים את הרמה הלוגית בה המתאמן נמצא אנו יכולים לעזור לו להתעלות, כלומר לקחת אותו לרמה לוגית גבוהה יותר או להתקרקע , כלומר לקחת אותו לרמה לוגית נמוכה יותר, בדרך כלל הבעיה תשתחרר בשתי המצבים.

מפת עץ החיים

עץ החיים הוא הגרסה הקבלית למבנה הרוחני של העולם ושל האדם במקביל.

עץ החיים או עץ הספירות מאוד דומה למודל הצ'קרות ובכוונתי לכתוב מאמר בנושא בעתיד.

למודל זה שימושים רבים וקיימת אופנה של אימון חסידי\קבלי שמתבססת ברובה על המודל הזה.

סיכום

ישנם מודלים רבים ומעניינים הממפים את המבנה הפנימי של האדם ולעיתים גם העולם, ומאפשרים למקם בעיות אנושיות במסגרת ברורה ולהציע להם פתרונות.

יש דמיון רב בין מודלים שונים וסינתזה נכונה המבוססת על הבנה לעומק של המודלים יכולה להיות כלי נפלא בידו של מאמן.

אודות רן דרן

רן דרן הוא מטפל רגשי, מאמן לחיים, כותב ומרצה בנושאי רוח וטיפול.
לרן תואר שני במדעי הדתות מאוניברסיטת תל אביב, והכשרות רבות בתחומים טיפוליים ורוחניים.
רן מתמחה בחיבור בין רוחניות ופסיכולוגיה ובמיוחד בפסיכולוגיית מעמקים יונגיאנית ומסע הגיבור.
מפתח שיטה טיפולית הקרויה אימון רוחני טראנס פרסונלי בדרך מסע הגיבור.

השארת תגובה