הרס עצמי תסמינים ראשונים – סיפור של משפחה נורמטיבית מטורפת
זאת היתה משפחה נורמלית כמעט מושלמת, חלון ראווה של מלח הארץ הישראלי, אנשים משכילים תרבותיים ורציניים, רק דבר אחד היה חריג בה, נשים מטורפות שתלטניות וגברים כנועים, שמשתדלים להיות כמה שפחות בבית.
אולי זה התחיל בשנות ה 30 למאה שעברה, סבתא רבה עלתה מרוסיה, אחרי פוגרומים, במקום להיות רופאה, היא מכרה סנדוויצים לפועלים, ולבסוף הפכה לאחות, יופיה היה ידוע בתל אביב הקטנה, וכך גם חוסר הנאמנות של בעלה, שנטש אותה כדי לשאת צעירה ממנה, והתעלם לחלוטין משתי הבנות שלהם, וזה בתקופה שתל אביב הייתה בערך רחוב וחצי. בעולם קטן שכזה כמעט כל יום הפך לדחיה דרמטית, כשנפגשו באופן אקראי ברחוב.
סבתא גדלה עם חוסר עצום בצומת לב, סבתא רבה, היתה עסוקה בהישרדות ובלשנוא את בעלה שנטש, וגברים בכלל, היא מעולם לא נישאה שנית.
סבתא הפכה לאישה שתלטנית וחשדנית, אם לא השיגה את מלא צומת הלב המשפחתית הייתה משתמשת באשמה, ביקורת והדרמות סוחטות רגש.
כמובן שסבא עבד בעבודה שדרשה נסיעות רבות, לפני מותו הוא השאיר מזוודה נעולה, ודרש שישרפו אותה, כולם ידעו מה יש בתוכה, אבל העמידו פנים של מופתעים, בכל זאת היא נפתחה בסוף, היו שם מאות מכתבים שצבר לאורך 50 שנה ממאהבותיו הרבות.
אמא היתה המוצלחת של המשפחה, היא רצתה קריירה גדולה כמו של סבא, היתה חריפה ומהירת לשון. זאת היתה תקופת המהפכה הפמיניסטית, ונראה לה ששליחותה העליונה זה להוכיח לגברים שהיא יותר טובה, זה התחבר מאוד לאוירה הצבאית של ישראל לאחר מלחמת יום כיפור, אווירה בה נשים השתלבו היטב בצבא ןהתגייסו למפעל הבניה הלאומי.
חמתה הציעה לה כשנכנסה להריון למצוא אולי עבודה קטנה, שתאפשר לה להיות…אמא. אולי תיהי מזכירה של עורך דין היא הציעה, אמא ענתה, אהיה מינימום העורך דין, מאותו היום החמות הפכה לאויבת", מצב קיומי אותו תחזיק עד סוף חייה.
הוא גדל בבית נורמלי ו"פריוולגי" מהממוצע, רק שמתחת לשטיח הסתתר פיל ענק. או יותר נכון דרקון.
היתה לו אמא מושלמת, היא היתה מפרנסת ראשית, שמרה על בית מצוחצח, ניצחה את אבא בכל הוויכוחים, קנתה לו הכי הרבה צעצועים, קבלה כבוד מהגברים המצ'ואים של החברה, הוא באמת רצה להשתתף בחגיגת הניצחון שלה, היתה רק בעיה… היה בתוכו חלל נורא, הוא היה מחכה כל יום שאמא תחזור מהעבודה, סופר את השעות, ואז במקום אהבה, חיבוק, חיבור, אמא היתה פורקת עצבים, ואז מסדרת את הבית, ואז נחה, ואז לפעמים היה לה קצת זמן אליו, כמה פרורי לחם שלא היו משביעים ציפור, אבל היה אסור לו להביע חוסר שביעות רצון, וגם מי היה מאמין לו, ומי ירצה להאמין לו, וזה בעצם, ככה אמרה, יותר משילדים אחרים מקבלים, וזה גם רק בשבילו הקריירה שלה, ולמה הוא לא מפרגן.
הוא ניסה לוותר על עצמו ולחיות את חייו דרכה, להרגיש שהוא חלק מהצלחתה, רק שזה… היה על חשבונו, הוא היה ילד, ויהיה לו חסך נוראי, והוא רצה לגדול, כאילו ידע שאם לא יקבל מינימום אינטימיות, תחושה שהוא במרכז, תחושה שאימו באמת נהנת מזמן איכות איתו, ושמה אותו במקום הראשון, הוא יגדל להיות יצור אפל ופצוע, קליפה חיצונית המנותק מהלב… משהו כמוה…
הרס עצמי תסמינים עמוקים
הוא ניסה לפתור את הבעיה, אבל הפיתרונות הילדותיים שלו הפכו להרס עצמי לעתיד לבוא.
אמה הוא יכול לעשות, הוא היה ילד קטן, לחשוב משהו נגד אמא, זה היה ניתוק המנוגד לשלב ההתפתחותי שלו, הוא עוד היה צריך להרגיש חלק ממנה, הוא שידר מצוקה לעולם, אבל אף אחד לא רצה לראות.
אמא ראתה את הכמיהה שלו לקבל ממנה יותר כאיום ישיר עליה, היא הכריזה מלחמה על כל מה שהיה עצמאי ומחובר לאמת הפנימית, היא ביימה היטב דרמה בה הוא הופיע כמנצל והיא כקורבן מול דמויות הסמכות שלה קרי סבא וסבתא, והם האמינו.
זה היה לא נח לראות שהם גידלו בת נרקיסיסטית, חומרנית, אלימה ומסרסת, מה זה אומר עליהם, והוא היה הנס ההולנדי שמחזיק את הסכר באצבעו ומציל את הולנד, הוא היה הקורבן שצריך להקריב, כדי שהדרקון המשפחתי ישאר מתחת לשטיח. הוא היה הקורבן המקריב ומוקרב, בעתיד יקראו לזה תסמינים של הרס עצמי, אבל באותה שעה הכחשה, הדחקה והזדהות עם מקרבן היתה הדרך היחידה שלו לשרוד.
הרס עצמי ותסמונת רוצח ההמונים
עבר זמן הוא כבר היה בן 20, חייל, מסוגר בחדרו, מיואש, הוא אחז רובה שקיבל מהצבא, הרובה היה דרוך, אמא ואבא ישבו בסלון, רתח בתוכו זעם נורא טירוף, הוא היה ענק החנוט בחליפת משוגעים, בבית רעיל שכלפי חוץ נראה כמו חממה. בגן עדן מזוייף של הכחשה משפחתית, לכולם היה בסדר, חוץ ממנו שחייו היו גיהנום תמידי, והוא התחיל להיזכר למה, הרובה היה דרוך והוא ידע שברגע שיצא מהחדר כולם יהיו מתים.
לא היה אכפת לו לעמוד למשפט, הוא יספר לעולם על הרצח שעשו לו, כל הילדות, רצח והונאה, וגנבה ואונס רגשי, אבל הוא ידע שאף אחד לא רוצה לדעת, אמא שלו היתה אשה חשובה, אפילו עשו עליה כתבת שער בלאישה, ולמה להרוס סיפור טוב באמת קודרת…הוא רצה שההרס העצמי שלו יקבל את הביטוי הצודק שלו בהרס מי שהרסה את חייו, אבל זה לא קרה.
השטן פמיניזם קיצוני ופשעים אחרים
אז כמובן שחשוב שלכל בני האדם, יהיה שוויון זכויות, נשים וגברים, אם זאת הסיבות שברוב החברות האנושיות המסורתיות נשים היו ממוקדות בגידול ילדים ואחזקת בית וגברים בעבודה, אינן בגלל סיבה "שטנית" או הצורך של גברים לשלוט. בניגוד לבעלי חיים רבים, גידול צאצא אנושי תקין, תפקודי ובריא רגשית היא עניין של לפחות 15 שנים.
אמהות לא נגמרת בלידה אלא רק מתחילה שם, וכדי שילד יתפתח כמו שצריך הוא זקוק לסוגי הזנה מגוונים המשתנים בהתאם לתהליך הגדילה.
אמא שמרכז חייה הוא קריירה, שהתדר הבסיסי שלה הוא גברי, שנימצאת בהוויה של doing ולא של being פשוט תיהיה אמא מחורבנת וילדיה יגדלו עם חסכים עמוקים ובעיות רגשיות, יצאו מהם בוגרים אומללים שימשיכו את ה"חינוך" שקבלו גם לצאצאיהם.
למה לרצוח את אנימה (הכוח הנקבי הפנימי) זה לא פמיניזם
הגמישות החברתית המודרנית מניחה שנשים בוגרות מספיק כדי להשתמש בהן באחריות ותבונה, אישה חסרת מנוחה, העסוקה בלהוכיח לגברים סביבה שהיא שווה יותר. ואינה מסוגלת לנח בתוך גופה, להיות בנוכחות פשוטה עם ילדיה, ליהנות מחברתם ולראות את גידול ילדיה כזכות וכפלא שאמור לתפוס תפקיד מרכזי בחייה, פשוט לא צריכה לעשות ילדים.
נשים מודרניות רבות "רצחו" בשם הפמיניזם את הניקביות שלהן והפכו לגברים מאופרים, "בחליפת פראדה".
עשיית ילדים כי ככה צריך, מתוך מקום חומרני והישגי, הוא פשע, כל הצעצועים והפרסים שבעולם לא יפצו על חוסר בנוכחות, אווירת אלימות, וחוסר אינטימיות רגשית עם הילד. זה דבר שאין לו תחליף ואי אפשר לזייף אותו, אי אפשר להתנהג כמו אמא טובה, צריך "להיות" אמא כזאת.
מה הילד צריך בשלבים שונים ואיזה הורות מתאימה לזה
אז בסיכום תמציתי מאוד שלבי הגדילה הראשונים על פי יונג ניתנים לחילוק ל 4 שלבים עיקריים בהם משתנים צרכי הילד ו"ההזנה" שהוא צריך מהסביבה כדי לעבור לשלב הבא באופן בריא, אם לא קיבל את הצרכים או קיבל אותם באופן עודף ולא בריא, חלק ממנו עלול להיתקע בשלב הזה, החלק הזה יפסיק להתפתח ויגרום לאדם להישאר במצב אינפנטילי גם כשיהיה מבוגר, חלקים כאלו עלולים להתנתק מהשלם ואז יהפכו לאזורי "צל" תסמינים של הרס עצמי.
4 שלבי הגדילה של הילד וכיצד הורות רעה מיצרת בהם תסמינים של הרס עצמי
השלב הראשון – הילד הנבחר: בשלב הזה הילד צריך להרגיש שצומת לב הורית בטוחה נמצאת עליו. הוא צריך להרגיש שבטוח לו לחקור את המציאות, הוא צריך נוכחות הורית שדואגת לו בו, חשה פליאה, וגם יודעת להגן.
למעשה הדבר הכי חשוב בשלב זה הוא שהוא חש במרכז צומת הלב ההורית. אם ההורה יתייחס אליו כאוד מטלה, ולא יתן לו מספיק רגעים של אהבה ודאגה בסיסית, הוא יגדל להרגיש שמשהו בסיסי בו לא בסדר.
ואם אמא תתקבע בנתינה בשלב הזה אבל תתקע בו, כלומר תרגיש מאוימת מזה שהילד יעבור למצב עצמאי יותר, הילד עלול לפתח תחושה שהוא ראוי, אבל בלי להרגיש שהוא מסוגל, וזה יכול ליצור תחושת תסכול עמוקה.
השלב השני – הילד המוכשר: בשלב הזה הילד זקוק לאתגר קוגניטיבי, ותהליך למידה משותף עם ההורה, בו ההורה מעודד את הילד לפתח עוד ועוד יכולות וכוחות, הורה שאין לו סבלנות לחיבור דרך משחק ולמידה משותפת, או שמניח שהילד יכול לפתח מסוגלות ללא תמיכה הורית אוהבת, יגרום לילד להגיב ב"טיפשות", כלומר הילד יצור פיגור סביבתי שיכריח את ההורה לתת לו צומת לב, הורה שנכנס לתחרותיות עם הילד ומנסה להוכיח לו שהוא יותר טוב, עלול ליצר ילד חוכמולוג, המנסה כל הזמן להוכיח לאחרים שהוא חכם באופן תחבולני, כדי לזכות בהערכת ההורה או לגרום להורה ל"פרגן" לו ולהודות שהוא "יודע" משהו ומסוגל להתפתח. ילד בשלב הזה צריך להרגיש שהוא מתפתח בשביל הוריו, ושהוריו שמחים בחוכמתו ומעריכים אותו בשל יכולותיו המתפתחות. אם אינו חש כך הוא עלול ל"העניש את הוריו" דרך טפשות או מניפולציה.
השלב השלישי – הילד הרגשי – בשלב הזה הילד צריך להרגיש חיבור אינטימי ורגשי "מיוחד" עם ההורה מהמין השני, מדובר בקשר אנרגטי ורוחני, עם ניחוח כמעט מיני עם ההורה, הורה שדוחה את הקרבה הפיזית רגשית של הילד או מפרש את הצורך של הילד באינטימיות כמשהו "מיני" (ולעיתים להפוך את הילד לתחליף רגשי לבן זוג מנוכר) יצור בילד בילבול ולא יאפשר למערכת הרגשית של הילד להתפתח באופן בריא, מה שיגרום לילד להיצמדות מוגזמת להורה או לניתוק ושקיעה בעולם של חלומות ופנטזיות.
השלב הרביעי – הילד הנועז – זה שלב בו הילד לאט לאט לומד לפתח עצמאות, כהכנה לגיל ההתבגרות, הוא זקוק לעידוד ותחושה שהוריו מאמינים בו ועומדים מאחוריו בניסיוני להתמודד יותר ויותר עם העולם.
לילד בשלב זה יש הערכה מופרזת של יכולתיו, דבר המעודד אותו להרחיב את הגבולות של עולמו, הילד צריך שילוב של אמונה בו, חופש ושמירה "מרחוק". ילד שרצונו להעיז זוכה ל"חרדה" הורית, אדישות, או "הקטנה" עלול לפתח ניוורותיות ופחדנות מול החיים, או כוחונות ונועזות מוגזמת, כדי להוכיח שהוא יכול.
כמו שראיתם שלבים שונים של גדילה דורשים סגנונות הורות שונים, הורה טוב קשוב לצורך המדוייק של ילדיו, ונותן לילד את צרכיו במידה סבירה, ובהתאם לשלב בו הוא נמצא.
הורה המקובע בסגנון הורי מסויים (האמא שמנקה פירורים מהחולצה של ילדה בין ה 30) או מזניח את הילד ייצר סוג זה או אחר של פגם התפתחותי ותסמינים של הרס עצמי אצל הילד.
הרס עצמי תסמינים המבוססים על תפקיד קורבני בילדות
לעיתים במצב של פתולוגיה משפחתית, הילד עלול לוותר על הגדילה שלו כדי "להחזיק פצע משפחתי" שהמערכת המשפחתית מתעלמת ממנו, הוא יפוך "לשעיר שבזכות קורבנו המשפחה "מתפקדת".
לדוגמה שושלת אימהית של תחושת נטישה גברית, בה הילד הזכר מנסה לתקן את החרדה האימהית דרך נאמנות "פאנטית" לאם, ועצירת הגדילה שלו, כדי שתיהיה מוגנת מנטישה שלו ברגע שיתבגר.
ללא פגישה אמיצה של הילד (כבוגר בטיפול) מול התפקיד שלקח על עצמו, והחלטה מודעת לשחרר את התפקיד, הבוגר ימצא את עצמו שוב ושוב, מחבל ביכולתו להיות עצמאי כדי להוכיח לאימו שהוא "ילד טוב" ואוהב אותה באמת.אהבה במצב כזה נתפסת כ"הקרבת היכולת להיות עצמאי כדי שאמא לא תרגיש חרדת נטישה".
לרוב נוצר חוזה לא מודע שהאמא "תמיד תתן לילד מקלט מנוון" והילד לעולם לא יצליח לצאת ממנו.
החוזה הלא מודע הזה כמובן ייצר אצל אדם בוגר, הרבה מאוד אשמה, יאוש ותחושת חוסר ערך.
הילד בן 30 יש לו הרס עצמי גבוה…
גם האם וגם הילד עלולים להביא תסכול עמוק, האמא עלולה לקרוס מ"גידול" תינוק בן 40 והילד עלול לקרוס מתחוש חוסר המימוש, אשמה ואכזבה עצמית. אם האמא חסרת מודעות היא עלולה לטעון שהילד מנצל אותה ולהציג עצמה כקורבן, בלי לראות שהילד למעשה נשאר תלוי למענה באקט הירואי של הקרבה עצמית.
מצב פתולוגי כזה במקרים קשים עלול להיגמר רע מאוד. הילד עלול לקחת את חייו, להתמכר, להיות מסוכן להוריו, או להתנתק מהוריו באופן קיצוני ומוחלט.
תהליכים של קונסטלציה משפחתית הם אולי הדרך היעילה ביותר להאיר את מערכת היחסים הסבוכה במשפחה.
גם עבודה בסגנון IFS או מערכת המשפחה הפנימית מאפשרת לרפא חלקי אישיות שמשמרים על תבנית ילדותית שאינה מקדמת אותנו.
תרגיל לזיהוי הרס עצמי על בסיס קונסטלציה משפחתית
א. בחרו חפץ המייצג את אמא
ב. ביחרו חפץ המייצג את אבא,
ג. בחרו חפץ המייצג אתכם.
ד. מקמו את החפצים אחד ביחס לשני באופן אינטואיטיבי
סימו לב אם יש חפץ שרחוק באופן לא נוח או פולש לאחר, געו ביצוגים או עמדו עליהם וקחו את נקודת המבט שלהם.
ה. מה מקורן של התחושות הלא נוחות? מה הציפיות וההתניות שמגיעות מאמא, ומאבא?
ו. איזה צרכים לא ממומשים יש ל"אני" מאבא ומאמא?
ז. איזה בקשה עמוקה יש ל"אני" מאבא ומאמא?
ח. בחרו ייצוג ל"פיתרון ההיסתורי", איזה דרכים בחרתם כדי לגרום לצרכים שלכם להתממש. האם הפתרונות האלו רלוונטיים?
ט. בחרו ייצוג לפיתרון בוגר, בתחברו אליו, איזה פיתרונות לדרמה המשפחתית רלוונטיים לחם כבוגרים.
לסיכום
המשפחה המודרנית היא מערכת מורכבת ולעיתים פגומה מאוד, במיוחד בישראל הפוסט שואתית, פוסט טראומתית הופעלו על רובנו הרבה לחצים להחזיק ול"הציל" את המשפחה הפצועה מהתפרקות ושבירה.
ה"תפקידים" האלו בילדות הם כה חזקים שהם מנהלים את דרמת החיים שלנו גם בבגרות. חשוב לפתח אליהם מודעות ולהשתחרר מהן. אם נסתם ולא עלה בידכן עד אתה?, אני מזמין אותכן לבדוק את גישת הטיפול הטרנספרסונלי בדרך מסע הגיבור.
פנו אלי לפרטים.
הערות:
*הרחבה על הרס עצמי וטיפול בו, בפוסט הבא.
*תפקידים בילדות מהווים גורם רב השפעה פסיכולוגיה התפתחותית ושפת הארכיטיפים היונגיאנים.
*קונסטלציה משפחתית היא שיטת טיפול מהפכנית שפותחה על ידי ברט הלינגר על בסיס מפגש עם חברות ילידיות בדרום אפריקה בהן מודעות עמוקה לקשרים משפחתיים ושבטיים.