הפסיכולוגיה היונגיאנית היתה חידוש גדול בסביבה המדעית של תחילת ואמצע המאה העשרים. הפסיכולוגיה היונגיאנית העבירה את הדגש מהסיפור האישי הנעוץ בחויות-הילדות האישיות, והתמקדה בהשפעות חברתיות, תרבותיות, ורוחניות הקשורות לתת-המודע הקולקטיבי. בעיני פרויד, יונג נתפס כחוקר שאיבד את המצפן המדעי שלו. לעומת זאת, בעיני רבים אחרים יונג יצר מרחב מדעי חדש, שאיפשר לפסיכולוגיה לטפל בתופעות סובייקטיביות כמו נשמה, אלוהים ומצבי שיא.
התורה היונגיאנית לא מתמקדת במסע עצמו אלה בסוגי הגיבורים שעוברים את המסע. כל אחד מטיפוסי הגיבור משתמש בקבוצת מיומנויות שונה, גישה פילוסופית שונה, ודינמיקה שונה עם הדמויות האחרות.
משחק מבוכים ודרקונים מהווה המחשה מצוינת לרעיון הזה. בגרסה הקלאסית של המשחק הזה, השחקן בוחר דמות הרפתקנית שאותה הוא מגלם במשחק. דמות זאת יכולה להיות בעלת מקצוע וגישה ספציפית להתמודד עם בעיות. דמויות אלו יכולות להיות בעלי מקצועות כמו קוסם, לוחם, גנב, וכהן. לכל "מקצוע" יש כוחות וחולשות, וכן גישה פילוסופית ופרקטית לחיים הנובעת מהן. לוחם לדוגמה יבסס את הצלחתו על אומץ והתמודדות ישירה, גנב על ערמומיות וזריזות, קוסם על תחבולות וידע, וכהן על התלהבות דתית ועזרה מכוח עליון.
גם במשחק החיים לכל אחד מאיתנו מיומנויות, כוחות וחולשות מיוחדים. במשחק מבוכים ודרקונים שחקנים שונים בעלי "מקצועות" שונים משתפים פעולה יחד כדי להצליח בהרפתקה שהמשחק מציע.
בנפשנו קיימות כל דמויות הגיבור. הדמויות האלו צריכות לשתף פעולה כדי שנוכל להצליח בהרפתקאות החיים.
לרובנו יש ארכיטיפ אחד דומיננטי שהוא מעיין מנהיג במסע הגיבור שלנו. הדמות המובילה יכולה להשתנות לאורך החיים ודרישות הסביבה.
הארכיטיפים של הגיבור והגיבורה
אציג פה את הדמויות והאכיטיפים בהקשר הנשי והגברי שלהם כאחד. כמו שהזכרתי קודם, אני משתמש לרוב בגוף זכר לצורך נוחות אבל מאוד חשוב לציין שנשים כגברים יוצאות למסע הגיבור ועוברות את אותן השלבים.
יונג הציג את נפש האדם כמורכבת מצד גברי וצד נשי (אנימוס ואנימה), לגברים ולנשים יש גם את הארכיטיפים הגבריים וגם את הארכיטיפים הנשיים. כמובן שבדרך כלל אצל גבר – הארכיטיפים הגבריים יהיו יותר מפותחים, ואצל אישה – הנשיים.
המורה הרוחני הידוע דיויד דיידה נוהג לציין בשיחותיו על גברים ונשים, שהוא מתייחס לאנשים התודעה הנשית והגברית שלהם דומיננטיות ולא בהכרח שגופם נשי או גברי. החלוקה לגברי ונשי יכולה להראות שרירותית אולם יש לה חשיבות כעוסקים בתרבות, ארכיטיפים ותת המודע הקולקטיבי.
ברמה המעשית, הכרתי כמה וכמה גברים בעמדות ניהול בעלי סגנון ניהול של מלכה, כלומר הנהגה באמצעות חום, דאגה לעובדים, ויצרת קשרי נאמנות אישים. בעוד שפגשתי נשים בעלות סגנון ניהול של מלך, כלומר הטלת חוקים, צווים וכפיית סמכות.
לכל ארכיטיפ זוויות ופנים רבות. בחרתי להציג את הארכיטיפים השונים מנקודת המבט הרלוונטית להתפתחות אישית.
המלך - המלכה
המלך
המלך הוא דמות מאוד בולטת במיתולוגיות שונות. למעשה כמות גדולה של אגדות ימי הביניים היו קשורים למלכים ונסיכים. לא צריך להיות בעל דם כחול כדי שארכיטיפ המלך יהיה דומיננטי אצלך.
המלך הוא זה שנמצא בעמדת סמכות ואחריות. הוא המנהיג שמצפים ממנו לקבל החלטות למען הקבוצה.
המלך יכול להיות מלך הכיתה, מנהל הצוות, או קפטן קבוצת הכדורסל. לכולנו יש מצבים בהם אנחנו נדרשים לפעול מכיסא המלך. אולי אנחנו מארחים בארוחת ערב גדולה, מעבירים הרצאה או אחראים על פרויקט. במקרים אלו ארכיטיפ המלך צריך לבוא לידי ביטוי. המלך בא לידי ביטוי גם ביכולת שלנו להנהיג את עצמנו.
כשחסר לנו מארכיטיפ המלך אנחנו חסרי עמוד שדרה, כשארכיטיפ המלך מוגזם אנחנו עלולים להיתפס כעריצים.
המלך הוא זה שמתמודד עם אתגרים באמצעות הנהגת אנשים. ארגון הקבוצה, הפעלת סמכות, וקביעת חוקים.
כוחו של המלך לא בהכרח נעוץ בחוכמתו או יכולתו האישית. כשרונו במקרים רבים הוא בלזהות את כשרונם של אחרים, ולדעת להשתמש בהם. המלך הוא זה שיש לו את האומץ לנווט את הדרך, לראות את התמונה הכללית, לקבל את ההחלטות הקשות ולקחת אחריות על המצב. העולם מלא בהרבה אנשים חכמים מאוד,שלא מסוגלים לעמוד מאחורי החכמה שלהם כשמדובר בהחלטות גורליות. במציאות בה יש מידע חלקי וכל החלטה היא סיכון, המלך אינו מפחד לבחור ואינו מאבד מבטחונו וערכו העצמי אם הוא טועה.
מלך הוא בדרך כלל דמות רצינית, הוא השופט, מעריך ונותן האישור. אחת הדרכים לזהות מלך זה לראות אדם שאנשים מנסים לרצות אותו והוא לא מנסה לרצות אותם. המלך תמיד מוכן לצעוד למרכז הבמה ולקבוע את סדר היום. למלך יש יכולת אינסטינקטיבית לסמן את עצמו כ"זכר האלפא". כשנדרש הוא יודע איך להחליש את ביטחונם ומעמדם של אחרים אם הם קוראים עליו תיגר.
המלך נמצא בשליטה על חייו או לפחות הוא נראה כך כלפי חוץ. הוא שקול וקורא מצויין את נפש האדם. מלך נאור מבין שהוא רק מתווך ושליח של כח גדול יותר. למעשה ה"כתר" המסורתי המייצג מלוכה נועד להזכיר למלך שכוחו וחכמתו באים ממקור עליון. המלך הטוב הוא משרת ושליח של משהו גדול מעצמו. הדבר הזה יכול להיות האל, "העם", המדינה, או מעמד חברתי מסוים. שרביט המלך מסמל את כוחו להלהיב ולהניע. חרבו מסמלת את נכונותו להוביל ולפרוץ דרך כשצריך, הגלימה מסמלת מודעות לערכו העצמי ולחשיבותו.
טבעת המלך שבדרך כלל משובצת יהלום מסמלת את הרצון העוצמתי של המלך שאינו ניתן להכנעה, והאבנט מסמל שליטה ביצרים. מלך אמיתי הוא אדם של חזון וערכים.
המלך הטוב מעורר נאמנות לא רק בגלל מעמדו וסמכותו אלה בגלל שהוא מייצג משהו בעל חשיבות וערך לאחרים. רובנו מעדיפים לחיות בסביבה מסודרת ומנוהלת היטב, רק שבדרך כלל אנחנו רוצים להיות אלו שקובעים את החוקים. במידה רבה אנחנו לא מודעים למחיר שנדרש ממי שבחר לעמוד בראש. אנחנו סולחים למלך על עליונותו כל עוד הסדר שיצר משרת גם אותנו.
המלך הטוב נדרש לייצג עוצמה וסמכות אך גם ענווה וחמלה, אחרת יפול לאחת מצורות הצל של המלך בה נדון בהמשך.
המלכה
המקבילה הנשית לארכיטיפ המלך הוא ארכיטיפ המלכה. המלכה לעתים מופיע גם כאמא, למרות שאמא מיוחסת במיתולוגיה כקשורה ומאזנת לכוח הלוחם. האמא היא בדרך כלל הדמות הדומיננטית בחיים שלנו כילדים. היא קובעת את החוקים, מענישה ונותנת פרסים. בשונה מהמלך, האמא או המלכה מייצגת אנרגיה יותר רכה ופסיבית של שליטה. המלך כופה את החוקים בכוח ושררה, ואמא או המלכה מעוררת ציות בזכות אהבה, דאגה לנתיניה וחום אנושי. המלכה מאוד טובה ביצירת מערכות יחסים נאמנות. מנהיגות נשיות מבטאות יותר רכות ואמפתיה לנתיניהם. במקרים מסוימים בהם האישה בתפקיד ה"בוס" צריכה להוכיח את עצמה בסביבה גברית, היא תגלה תכונות "מלוכה גברית", ולעתים תהיה יותר נוקשה מהגברים סביבה. במקרה כזה האישה תתחבר לארכיטיפ המלך. גבר בתנאים מסוימים יתחבר לארכיטיפ המלכה. דבר אופייני כשגבר מתאלמן וצריך לגדל ילדים לבד. במצב כזה הוא צריך למלא את תפקיד המלך והמלכה לילדיו באותו הזמן. ארכיטיפ המלכה לא מאוזן: היא עלולה לרדוף אחרי שליטה באנשים הקרובים לה, ולהשתמש בתככים ומניפולציות כדי להפריד ולמשול באלו שהיא אוהבת. ארכיטיפ "האמא הפולניה" הוא במידה רבה ארכיטיפ מלכה לא מאוזן. ה"פולניה" מנסה להשיג שליטה על משפחתה באמצעות אשמה, תככים ומניפולציות.
לארכיטיפ המלך משמעות גדולה באימון. ארכיטיפ המלך נדיר יותר מארכיטיפים אחרים, במיוחד בחברות מערביות דמוקרטיות בהם כולם אמורים להיות שווים בכל מצב. טשטוש ההיררכיה ברמה המשפחתית והחברתית יוצרים מציאות של תוהו. השחיקה במעמד ההורה, המורה, והזקן היא אינדיקציה לחוסר קולקטיבי בארכיטיפ המלך שמביא לחוסר גבולות. ארכיטיפ המלך סבל מדימוי גרוע. מופעי צל של המלך בדמות ה"רודן" והמהפכות הדמוקרטיות יצרו לארכיטיפ הזה שם רע. ארכיטיפ מלך מאוזן וטוב הוא מרכיב חשוב בכל מבנה חברתי יעיל. גם אם קיים בתוכינו פחד להיות "מנצלים" או "שתלטנים" בדומה לאנשים שאיננו אוהבים בחיינו, לא נוכל להתפתח ללא הפעלת הארכיטיפ הזה. אחד התנאים ליציאה למסע הגיבור היא לקיחת אחריות על חיינו ויצירת אוטונומיה פנימית בה אנו קובעים מה יהיו ערכינו. הפעלת ארכיטיפ המלך היא חיונית ליצירת האוטונומיה האישית בה אנחנו הגיבורים של חיינו ולא קיימים כדמות משנה בעלילה של מישהו אחר.
הלוחם - בתולה / ציידת / לוחמת / אמא
הלוחם
הלוחם הוא דמות מאוד מרכזית במסע הגיבור. ניתן לומר שרוב סיפורי הגיבור הם סיפורי הלוחם.
הלוחם הוא החלק בתוכך שמתגבר על בעיותיו באמצעות אומץ, משמעת, ריכוז, מיומנויות, סיבולת וכוח.
לוחם במיטבו הוא איש עקרונות אמיץ המחויב למערכת מוסרית או לאישיות סמכותית (המלך), אם הוא לא כזה הוא הופך ל"שכיר חרב" ומאבד הרבה מכוחו הפנימי. כשהוא כזה באופן מלא הוא נעשה"האביר על הסוס הלבן", ודמותו נותנת השראה לרבים אחרים.
ארכיטיפ הלוחם הושחת מאוד. ספרות פוסט-מודרנית ואמצעי התקשורת חשפו את הצד ה"אפל" של הלוחם ושל המלחמות. לוחם הוא איש מעשה, מהיר מחשבה ופרגמטי. הוא מחונך לציות ומילוי פקודות ללא שאלה, גם בתנאי סכנה ולחץ. כשלוחם מאבד את החשיבה הביקורתית ומתמקד ב"ציות עיוור", הוא עלול לגלות שנאמנותו ויעילותו שרתו כח אפל והפילו אותו לתהומות מוסריים.
ללוחם עצמה גדולה ונטיה ללכת לקיצוניות. נטיה זאת מאפשרת להשיג דברים שנראים כבלתי אפשריים. ספורטאים מקצועיים, חלוצי התעופה ושוברי שיאי גינס למיניהם הם בדרך כלל טיפוסי לוחם. הלוחם חיי את חייו בצל המוות. צל המוות זאת אותה תחושה בה אתה מוכן למות או להצליח, אבל אתה לא מוכן לוותר. דבר שמעניק לו נחישות, חדות, וחריפות גדולים במיוחד. מיתוס הלוחם האידאליסט שיוצא להילחם בדרקון ולהציל את הממלכה, מסמל את כוחו של הלוחם לסכן את עצמו להשיג את הבלתי אפשרי.
לוחמים בהיסטוריה היו מסוגלים לחולל שינויים חברתיים גדולים: צ'ה גווארה, ז'אן דארק, מרטין לותר קינג, מהטמה גנדי הם דוגמאות לכך. השניים האחרונים בהחלט מוגדרים תחת ארכיטיפ הלוחם, למרות שמעולם לדעתי הם לא נשאו נשק. גנדי לא השפיע על ההמונים בזכות יכולת הדיבור או הסמכות שלו, אלא בזכות מוכנותו להקרבה ולדוגמא אישית. כלי הנשק החזק ביותר שלו היה צום. הצום הפוליטי הארוך ביותר שעשה היה כעשרים ואחד יום. רק לוחם אמיתי ימצא בעצמו כוחות לפעולה כזאת.
אנרגיית הלוחם היא אנרגיה חשובה לכל מי שרוצה מימוש עצמי. האנרגיה הזאת מתעוררת באופן מלא כשיש מטרה ברורה להגשים.
הלוחמת\ אמא\ בתולה
המקבילה הנשית ללוחם מחזיקה בשמות רבים.
הבתולה היא אחד המופעים החוזרים ללוחמת. השם בתולה אינו מיצג במקרה זה צניעות או חוסר ניסיון מיני. דמות הלוחמת במיתולוגיות השונות ובמיוחד במיתולוגיה היוונית בה נשים לוחמות דוגמת האמזונות או אלות לוחמות דוגמת אתנה ואטלנטה, העדיפו לשמור על מרחק מהחברה הפטריארכלית שציפתה מהן להיות כנועות ולשרת גבר.
הבתולה היא אישה עצמאית ודעתנית שלא תבטל עצמה כדי להתקבל בחברה המצפה ממנה להיות אישה קטנה.
לעתים הבתולה תעדיף לחיות לבדה בטבע או בחברת נשים אחרות השותפות להשקפתה וליצור קהילה אלטרנטיבית. בעולם המודרני ארכיטיפ הבתולה יתגלם באישה הקרייריסטית, העצמאית והשאפתנית. אישה כזאת לא תתפשר על הצלחה בקריירה כדי "להיות אמא או רעיה טובה" או להתאים עצמה לצרכים של בעלה.
מעניין שהמלכה אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה המוצלחת ביותר כנראה, שהובילה את אנגליה לתור הזהב והביסה את האימפריה הספרדית, קראה לעצמה "המלכה הבתולה". לעתים הלוחמת הנשית תחשב לאמא. האמא נלחמת בכל כוחה להגן על ילדיה. אלות לוחמות במיתולוגיות שונות נחשבות לאמהות. דוגמה ברורה לכך היא האלה ההודית קאלי. קאלי מסמלת את הזמן. קאלי מחזיקה בחרבות ולה שרשרת של ראשי גברים כרותים. קאלי היא האמא של הבריאה, היא הולידה את העולם בתחילת הזמן והיא תאסוף אותו בסוף הזמן. קאלי מגינה על הטהורים, הענווים, ומשמידה את ה"אגו" והבורות הרוחנית.
מולאן , הנסיכה ליה, וונדר וומן הם דוגמאות קולנועיות לארכיטיפ הבתולה. נסיכות דיסני המודרניות הן כמעט תמיד ה"בתולה הלוחמת". כולן עצמאיות, בטוחות בעצמן, אמיצות. האמא היא במידה רבה כוח משלים לכוח הגברי. הלוחם לוקח חיים, והאמא מביאה חיים לעולם ומגינה עליהם.
באימון לחיים ארכיטיפ הלוחם מאוד משמעותי. במצבים בהם הבעיה המרכזית להתקדמות היא תבוסתנות, חוסר מיקוד ודחיינות, הארכיטיפ הזה הוא קריטי ליצירת שינוי.
אחד המכשולים הגדולים בתהליכי התפתחות הוא נטישת הדרך לפני השגת היעד. ארכיטיפ הלוחם עוזר לך להמשיך קדימה בכל מחיר עד להשגת היעד.
הקוסם - אם שבטית
קוסם
קוסם הוא אולי הדמות המסתורית והכי פחות מובנת מבין ארבעת טיפוסי הגיבורים. כולנו שמענו על דמויות כמו משה, מרלין, גנדלף, דמבלדור או קוסמות כמו טינקרבל, מרי פופינס או אלסה, אבל כיצד דמיות כאלה רלוונטיות בשבילינו? ובכן דמות הקוסם מתחברת לכל מי שמשיג דברים דרך ידע, השפעה על מוחם של אחרים ותחכום.
הגורו המהפנט, מספר הסיפורים, איש המכירות המשכנע והממציא הם כולם סוגים של קוסמים. רוב הקוסמים בעולמנו לא פתחו מעולם ספר קסמים וגם אין להם מטה הופך לנחש או מטאטא לרכב עליו. בדרך כלל הם לא צריכים, בידיהם כוח קסמים גדול מזה, כוח המילים והדמיון. הכח הזה עולה בכוחו על החדה בחרבות ועל המרשים בכתרים. הקוסם מסוגל ללמוד ולרכוש מיומנויות מיוחדות שדמויות אחרות חסרות. במיוחד שארכיטיפ הקוסם משולב עם ארכיטיפ הלוחם הוא מסוגל לרכוש כמעט כל יכולת ומיומנות. הוא ילד הפלא המנגן על פסנתר, מצליח לג'נגל שלושה כדורים באוויר, ובעל חגורה שחורה בג'ודו. אם מלך אוגר עוצמה והלוחם כלי נשק, הלוחם אוגר מידע ותמיד מחפש להרחיב את תמונת עולמו. הרבה סיפורים מיתולוגיים והרבה עימותים היסטוריים הוכרעו בזכות קוסמים שהשתמשו בכוח הדמיון והמחשבה היוצרת. הסוס הטרויאני,הקטפולט של ארכימדס ומכונת החישוב של טיורינג הם דוגמאות לכוחם של קוסמים בשדה הקרב.
הקוסם תמיד מפתיע, תמיד מחדש, תמיד מוצא פתרון במקום שאנשים אחרים מתייאשים.
לקוסם יש יכולת ניתוח וראייה רחבה שגורמת לו להיות יועץ מבוקש בחצר המלך. הלוחם בדרך כלל יחשוד או יפחד ממנו, לעתים יזלזל בו. דבר שיתברר כטעות אם הם יצטרכו להיות אויבים במערכה. הקוסם הוא החכם והמחושב שבדמויות הגיבור. הוא לא יבחר קרבות שאין לו יכולת לנצח בהם. כשהלוחם מסתער קדימה מול קוסם הוא לרוב יגלה איזה רשת או מלכודת שכובלת אותו. למעשה היחיד שבאמת יכול להתמודד מול קוסם – זה קוסם אחר. לא פלא בסיפורי האגדות אנחנו אוהבים את מפגשי המכשפה הרעה מול הטובה כמו גנדלף מול וסאורמן, או הארי פוטר מול וולדמורט. הקוסם מגולם גם בדמויות כמו טיריון ממשחקי הכס, סטיבן הוקינג, והקיסר אוגוסטוס, אדם שמסוגל להגיע להישגים מרשימים למרות חסרונות משמעותיים בכל הקשור לכוח פיזית, בריאות ומראה.
הקסם הוא החלק בתוכנו שמחובר לידע אזוטרי או מידע סודי שנותן יתרון. הקוסם תמיד צמא לידע ולהבנה גבוהה יותר של המציאות. זאת הסיבה שהוא תמיד צעד אחד קדימה במשחק השחמט של החיים. לקוסם חולשה אחת מאוד ברורה, הוא עצמו. לעתים קוסמים יתבלבלו וילכו שולל על ידי קסמיהם שלהם. לקוסם יש נטייה לאבד את הקשר הבריא עם המציאות, דבר שעלול להביא אותו לטעויות מביכות.
לקוסם יש כרטיס כניסה למימדים ומציאויות אלטרנטיביות. כוח השכנוע המהפנט שלו נובע מיכולתו להכניס את את האחר לעולמו המחשבתי, עולם בו חוקי המציאות פועלים אחרת. כאיש מכירות טוב הוא גורם לך באמת להאמין שאתה צריך מכונית ספורט חדשה או לקחת אותו באופן אישי משדה התעופה. כשהקוסם הוא אדם מוסרי כמו דמותו של גנדלף, הוא יכול להוציא אותך מכמעט כל תסבוכת ולפתור כל בעיה. כשהקוסם אינו מוסרי כמו דמות האל לוקי במיתולוגיה הנורדית, הוא עלול להיות הגורם לכל הבעיות.
האם השבטית
הגרסה הנשית לדמות הקוסם היא האם השבטית.
האם השבטית היא האישה החכמה, שבניגוד לקוסם לא גרה במגדל שן מרוחק אלא נמצאת במרכז השבט או הקהילה. האמא השבטית עוזרת, מרפאה, מלמדת ומייעצת. האם השבטית היא הפיה הטובה, ילדת היער, היודעת את סודות הצמחים ושפת החיות. יש לה חיבור עמוק לסוד החיים באמצעות האינטואיציה הנשית שלה. הקוסם משיג את הידע שלו ממדיטציה, מחקר מדעי או החשיבה מופשטת. לאם השבטית יש רגישות גדולה למוחשי והנסתר הקרוב. היא חשה את צבעי ההילה, מחזור הירח, וריחם של הרגשות. היא פתוחה לכוחות הטבע וסודותיו, ותפקידה לחבר ולאחד את הקהילה באמצעותו.
האם השבטית מעבירה את חוכמת אמותיה וסבותיה ומקנה אותם לדור הבא. היא עוזרת לנערות להפוך לנשים. היא מומחית בטקסי מעבר וחניכות, ויודעת ליצור מרחב בטוח בו נשים יכולות להתחבר לכוחה של האלה הגדולה, אמא טבע, ולליבן שלהן.
באימון חיים לארכיטיפ הקוסם חשיבות רבה. ארכיטיפ זה מחבר אל הקסם, המימד הנסתר של הרוח. הארכיטיפ הזה חשוב במיוחד כשידע, דמיון או מיומנויות גבוהות הם הצורך המשמעותי בעלילת החיים.
המאהב- מאהבת / מפתה
המאהב
המאהב הוא דמות מיוחדת במינה. הוא אינו חזק כמו לוחם, סמכותי כמו מלך או חכם כקוסם, אבל יש לו כח חזק לא פחות. הוא ניחן ביכולת לשנות רגשות. המאהב מסוגל לסחוף אנשים למציאות הפנימית שלו ולעורר בהם פחד, השראה, תשוקה או בלבול, הכל לפי העניין. בניגוד לקוסם המשתמש בשכלו כדי להשפיע המאהב משתמש בליבו. המוטו שלו הוא "אתה לא יכול להביא משהו אחר למצב רגשי חזק אלה אם אתה נכנס אליו תחילה". ואכן המאהב בוחר לחיות את החיים במלוא העוצמה. יש שיראו בו דרמטי ואינטנסיבי ויש שיראו אותו כחולמני ורומנטי חסר תקנה. מי שרואה אותו כך צודק וטועה כאחד. המאהב מחובר למימד בנפש שרבים חוסמים. הוא מעז להרגיש באמת. שעמום וכהות הם האויבים הגדולים שלו. הקוסם אולי יהפנט בת זוג פוטנציאלית במילים שנונות המבוססות על ניתוח מדויק של אופיה. המלך ירשים אותה בביטחון עצמי וסמלי סטטוס, והלוחם בשקט פנימי וריכוז. המאהב יכבוש אותה בסערה, מבט מלא אש בעיניים. מגע שמרטיט את גופה, הזמנה להרפתקה מלאת תשוקה שתחשוף לרגע את האישה האמיתית שנמצאת מתחת למסכה החברתית. המאהב בוחר לחיות כל רגע בחייו במלוא העוצמה הרגשית. דון חואן, קזנובה, פיקאסו ודויד המלך הם דוגמאות למאהבים מיתולוגיים. המאהב זקוק למושא אהבה. לעתים מושא האהבה תהיה מוזה אומנותית, אישה בלתי מושגת, אידיאל חברתי או האלוהות. המאהב לא באמת אוהב את מושא אהבתו ולעתים אפילו חושש לממש את אהבתו כשיש לו הזדמנות לכך. הסיבה לחשש הזה הוא שהמאהב באמת מאוהב באהבה עצמה. הגשמת האהבה עלולה, בדומה למשל האפלטוני, להיות סופה של האהבה. המאהב שואף להיות במצב תמידי של התאהבות. כשההתאהבות הזאת היא חסרת מודעות היא עלולה להפוך להתמכרות ואובססיה. כשההתאהבות מודעת ואצילית, היא יכולה להוביל לחווית מיסטית של אחדות עם נשמת העולם וראיית היופי הנסתר שבכל הדברים.
המאהבת
הגרסה הנשית של המאהב היא המאהבת.
המאהבת היא אחד הארכיטיפים החזקים ביותר בתרבות שלנו, נראה שכל סרט או פרסומת חייבים דמות נשית אטרקטיבית כדי להצליח. היא מוצגת הרבה בסרטים בדמות הצל שלה "המפתה". המפתה או הפאם פטאל היא האישה החושנית שיודעת בדיוק כיצד להימתח, למצמץ בעיניים או לשנות את הקול באופן שמעביר גברים על דעתם. המאהבת בצורתה המפותחת מנהלת יחסי אהבה ותשוקה עם החיים. ולפעמים אפילו עם דמות האל הגברית. דמות המאהבת יכולה להיות נזירת וצנועה במובן החיצוני. הקדושה הנוצרית טרזה מאווילה ניהלה מערכת יחסים בעלת גוון ארוטי עם דמותו הרוחנית של ישוע למרות שחייה חיי נזירות סגפניים. המאהבת נראית אולי רכה ושברירית, אבל לעיתים קרובות היא זאת ששולטת בעניינים. יש לה הבנה חודרת של נפש הגבר, והיא יודעת בדיוק איך לגרום לו לעשות מה שתרצה. גם גבר מאוד מאוזן ומודע, יושפע מהקסם הזה. יש משהו משכר בנוכחותה של אישה שארכיטיפ המאהבת שלה פעיל. המאהבת עלולה להיות אימפולסיבית, היא לא אוהבת אלימות אבל עלולה ליפול להתקפי קנאה, רכושנות, ותחרותיות כשהיא ממש רוצה משהו. במצבים אלה היא עלולה לגלות את הצד האפל של הארכיטיפ הזה. דמויות מאהבת מפורסמות הן נשים כמו קליאופטרה, רביע מבאסרה ופרידה קאלו. אם הכוהנת או האם השבטית מעוניינת לעורר את כוחה של האלה הגדולה באמצעות טקסים, תפילות ומדיטציה, המאהבת שואפת לגלם את האלה בגופה שלה. כשהיא בשיא עוצמתה היא היא העונג הגדול, אלת הפריון והמוזה שכל כך הרבה אנשים מחפשים.
קיים סיפור בו גבר נשאל מה יבחר לקחת לאי בודד האפשריות הן, ספר קדוש, יין או אישה יפה. תשובתו של האדם, שהיה ללא ספק מאהב בעצמו היתה שיבחר באישה. לדעתו כשיגיע לאי הוא ישתכר מנוכחותה של האישה ואז יכתוב בעצמו את הספר הקדוש. אישה שארכיטיפ המאהבת חזק באישיותה נועדה לשכר הרבה אנשים ולהיות השראה להרבה ספרים קדושים.
באימון יש לארכיטיפ המאהב חשיבות גדולה במיוחד כשמדובר בנושאים כמו זוגיות, משיכה יצירתיות ושמחת חיים.
נשים וגברים שמרגישים שאינם מושכים את בני המין השני צרכים דבר ראשון לבדוק עד כמה ארכיטיפ המאהב נוכח בחייהם. לחברה יש יחס אמביוולנטי כלפי הארכיטיפ הזה. מעין יחסי אהבה שנאה, נשים מקבלות מסר כפול של להיות מושכות וחושניות, ושל להיות מכובדות וצנועות. גברים מקבלים מסר כפול של להיות פרקטיים ומעשיים ושל להיות מלאי חיות וכובשים. המסרים הכפולים האלו משפיעים בתחומים רבים דוגמת תפקוד מיני, שמחת חיים ויכולת ביטוי רגשי. כמעט כל מי שפונה למסע הגיבור צריך לעורר את הארכיטיפ הזה. הארכיטיפ הזה אוצר בתוכו את סוד ההשראה, האמונה והתשוקה, איכויות בלעדיהם מסע הגיבור לא יכול להתקיים.
אז מה הארכיטיפ הדומיננטי שלי?
להבנת הארכיטיפ הדומננטי שלך יש המון משמעות. ברוב המקרים אם אנחנו במצב תקוע, כנראה אף אחד מהארכיטיפים של הגיבור שלנו לא פועלים כמו שצריך. במקרה כזה במקום לבנות את העוצמה שלנו מאפס או לירות לכל הכיוונים, נגיע לתוצאות מהירות יותר אם נגלה את הארכיטיפ הכי מפותח שלנו ונתמקד בלעורר אותו בצורה חזקה והרמונית.
הצעד הראשון יהוא לרשום את האימייל שלכם למטה ולקבל שאלון למציאת הארכיטיפ הדומיננטי ללא עלות.
הצעד השני יהיה להקשיב למדיטציות המודרכות להפעלת הארכיטיפים שאני עומד לפרסם בשבועות הקרובים בבלוג.
הצעד השלישי יהיה לקבוע אתיי אימון ולגלות עולם של כוחות, כשרונות ויכולות פנימיים חלקם אולי אפילו לא חלמת. .