אז מה הם ארכיטיפים של יונג?
ארכיטיפים הם תבניות נפשיות מורכבות המטבעות בנו, ומהוות את אבני הבניה של התודעה. רובם עוצבו והתפתחו לאורך אלפי שנים ויותר, והן כמו ידע קולקטיבי המשפיע ופועל דרכנו במצבים שונים.
ארכיטיפ הזונה -דוגמה לארכיטיפ יונגיאני הישרדותי
אדבר על ארכיטיפ הזונה כי מאוד משמעותי בתקופה שלנו ומאפשר הבנה מעמיקה של עולם הארכיטיפים וכוחם.
ארכיטיפ הזונה נמצא בגברים ובנשים, והוא החלק בתוכנו שמוכן למכור את ערכיו או כבודו כדי לשרוד, פיזית, כלכלית או רגשית.
הוא קשור לערך עצמי נמוך, חוסר ביטחון בסביבה ותחושה של חוסר ראויות.
כשהארכיטיפ הזה דומיננטי נתפשר על הערכים שלנו ו"נמכור את נשמתינו לשטן".
ישנן כל מיני ביטויים לארכיטיפ הזה כמו "זונת כסף"," זונת כוח" ו"זונת אהבה".
מבחינת טיפולית אני פוגש לרוב את השלישית.
זונת כסף מתגלמת בגבר או אישה המוכנים לרמוס בדרכן כדי להשיג ממון, אנשי עסקים מסוימים כמו דונאלד טראמפ ורופרט מרדוק הם דוגמאות לכך.
"זונת כוח" מתגלמת למשל בפוליטיקאים מושחתים, וכל מי שמוכן "לשכב" עם "האויב" בדרך למעלה. לארכיטיפ הזונה היונגיאני יש קשר הדוק להפרעת אישיות נרקיסיסטית.
"זונת אהבה", היא תופעה נפוצה בהרבה, מדובר במי שמוכן למכור משהו מעצמו כדי להרגיש אהוב או לקבל אישור על זכותו לאהבה.
מטופל שלי מספר שבילדות זכור לו שדוד ליטף אותו על שערו ונתן טפיחת חיבה, וזה הרגיש נהדר ומוזר, אביו ואמו מעולם לא הביעו כלפיו חיבה כזאת.
בבגרות הוא בחר בת זוג קשה במיוחד, הוא ספג השפלות באופן קבוע אם זאת לא היה מסוגל לעזוב, בתחושתו אם רק יצליח למלא איזה רצון נעלם של בת זוגתו הכל ישתנה והיא תתן לו את האהבה שלא זכה לה בילדות, התיקווה הזאת, ביחד עם תחושה שאולי אינו ראוי ליותר, יצרה קשר נצלני וכמעט בלתי אפשרי,
הוא למד בילדות שבשביל פירורי אהבה הוא חייב לעבוד קשה מאוד.
לבסוף לאחר טיפול הוא נפרד ממנה, וקיום הוא במצב טוב בהרבה.
ארכיטיפ קבצן האהבה – עד כמה אתם מוכנים לוותר על הערכים שלכם בשביל אהבה?
כינוי אחר ועדין לארכיטיפ היונגיאני הזה הוא קבצן אהבה, לעיתים "זונות\קבצן אהבה" מוכנים אפילו להיאנס רגשית או פיזית, כי כאילו זה הדבר היחיד שהדמות הסמכותית "צריכה" מהן, ולכן הדבר היחיד שמאפשר להם להרגיש בעלי ערך.
אישה ששוכבת עם בעלה גם כשלא מתאים לה רק בשביל "שלום בית" או אך לא היא חסרת משמעות היא דוגמה לכך.
בילדות ארכיטיפ יונגיאני כזה עלול לגרום לילד לקחת את תפקיד "קליע הברק" או "השעיר לעזאזל" המשפחתי.
ילד כזה מאפשר למבוגר זעם לפרוק עליו את כעסו, כי במצב זעם לפחות הוא ירגיש במרכז צומת הלב של ההורה, או במילים אחרות "קיים".
ילד כזה כבוגר עלול לעצבן בכוונה או לפתח תכונות חבלה, כי הוא למד שהערך שלו בא מזה שכל המתח של הקבוצה נפרק עליו.
הארכיטיפ הזה יכול להתגלם אצל נשים יפות המרגישות שלא יהיה להן ערך ללא ה"יופי שלהן". אישה כזאת עלולה להתלבש פרובוקטיבי כדי להשיג צומת לב , כסף או כל דבר שיקנה לה תחושת ביטחון. היא עלולה להיות "פאם פאטאל" באופן מוגזם ומנותק ממי שהיא באמת, כי היא מוכרחה שכל הגברים בסביתה יהיו מאוהבים בה ואם לא תרגיש חרדה ותחושת הערך שלה תעלם.
פאוסט וברית עם השטן כייצוג של ארכיטיפ יונגיאני
סיפורו הקלאסי של גיטה, פאוסט מתאר באופן נהדר גיבור המנוהל על ידי ארכיטיפים יונגיאנים הישרדותיים, גיבור הסיפור חייב באופן אובססיבי להשיג אישה שאינה רוצה אותו, הוא מוכן למכור את נשמתו לשטן, ואכן זוכה בה, אבל השמחה קצרה.
למרות שהסיום הטרגי בפאוסט מרוכך, בחיים לרוב דבר כזה מסתיים בטרגדיה.
רודנים שמכרו את נשמתם עבור כוח כמו היטלר וסטלין סיימו חסרי אונים, מבודדים שנואים על ידי אלו שאת אהבתם רצו באמת. ככל שצברו יותר כוח מתוך תיקווה להרגיש ערך וביטחון ככה הרגישו מבודדים ולכודים יותר במלכודת שיצרו לעצמם.
זה נכון גם במקרה של אהבה, מערכת זוגית המבוססת על ויתור עצמי או שליטה, תמיד נגמרת בתושת חוסר ערך.
גם אם המטרה החיצונית מושגת, ובן הזוג לא עוזב, הוא יעזוב ברמה הרגשית, וינקום באופן פסיבי אגרסיבי, דרך ניכור רגשי, טפשות מכוונת או בגידה.
איך לזהות בתוכינו ארכיטיפ של יונג שנועד להשרדות?
אז חשוב להבין שעד שלו נפסיק להתנהל מתוך הישרדות, החיים ילמדו אותנו דרך "גורל" את השיעור "בדרך הקשה".
הלימוד שלנו יהיה בכך שנחווה בסופו של דבר בדיוק את מה שהפחיד אותנו ביותר ובשבילו "התפשרנו" על האמת הפנימית שלנו. לכן מאוד חשוב לזהות את המקומות בהם אנו עדין הישרדותיים.
גם אם נראה לנו כי מוטיבציה הישרדותית
יכולה להביא אותנו להצטיינות (ולעיתים חייבים להשתמש בה), האמת היא שנשלם עליה מחיר כבד.
לדוגמה אם אנו עושים מיליונים מתוך תחושת חוסר, גם כשנשיג את המיליונים, התחושה הזאת תלווה אותנו.
האנרגיה השלילית שהניעה אותנו להצלחה תהפוך להיות חלק מהזהות שלנו, ואז או שניצר משברים כדי לשמר אותה, או שלעולם לא נרגיש "בטוחים מספיק" ונעבוד באופן אובססיבי גם כשיש לנו מעל ומעבר. (ונשלם על זה במערכות יחסים גרועות, בריאות וחוסר סיפוק ריגשי.)
איך מזהים את הארכיטיפ היונגיאני הזה בחיינו?
5 שאלות שעוזרות לזיהוי:
א. באיזה תחומים אני מנוהל מתוך פחד?
ב. איפה אני מוכן להתפשר על ערכי, כי אני חייב להצליח בכל מחיר?
ג. איפה השגתי הרבה מעבר למה שאדם רגיל צריך ועדיין אני חייב עוד?
ד. איפה "הפסד" יערער את כל זהותי, ואני מרגיש שלא אוכל להתקיים אם זה יקרה?
ה. מה משה רבינו/הנשמה שלי/ האני הגבוה היה עושה במצב הזה?
אם יש פער גדול בין איך שאני הגבוה היה פועל לבין איך שמרגיש לפעול בפועל כנראה יש שם ארכיטיפ השרדותי חזק
.
יונג ארכיטיפים – תרגיל מעשי לשחרור הארכיטיפ.
במקומות בהם אני מוצא שזה הארכיטיפ המנהל אותך, מומלץ כטיפול ראשוני לעשות את משחק המה אם.
*א. תרגיל השלמה עם התרחיש הנורא ביותר לנטרול פחד *
במשחק אנו מדמיינים את התרחיש הנורא ביותר שיקרה אם נשחרר שליטה בתחום מסויים…
לדוגמה שבת הזוג תעזוב, או שנאבד את ממוננו. המטרה היא לזהות, שגם אם התרחיש הזה יקרה, לרוב נוכל להסתדר, ואולי אפילו אולי נגדל מהמצב.
לדוגמה:
מה יהיה אם בת הזוג תעזוב?
א. לא אוכל לחיות, ארגיש עצב עצום.
ב. ואז מה יקרה?
א. אסבול. מאוד סביר שאכעס ואאשים אנשים.
ב. ואז מה יקרה?
א. אסבול מאוד וארגיש בדידות נוראה
ב. ואז מה יקרה?
א.אחשוב שאני כישלון, ואשפוט את עצמי.
ב. ואז מה יקרה?
א. סביר שזה יעבור בסוף ואז אולי תבוא משהי אחרת.
ב. ואז מה יקרה?
א. כלום…אהיה במצב כמו עכשיו.
א. אז איך אתה מרגיש על האפשרות של פרידה?
ב. יותר טוב… בעצם כבר קרה לי כמה פעמים וחזרתי לעצמי, אז כנראה שאם יקרה עכשיו אעמוד גם בזה.
לעיתים נדרשת עבודת עומק הנוגעת בטראומות מהילדות וחרדה קיומית, אז דרוש טיפול בליווי מטפל מיומן כדי להתחיל להתנהל מתוך חופש פנימי וליצר סיפור חדש. יש לי ניסיון רב בעבודה עם ארכיטיפים הישרדותיים. מוזמנים לפנות אלי להתאמה.
הערות:
*ארכיטיפים הישרדותיים הן תוכנות קולקטיביות שנועדו לאפשר לנו להתמודד מול חסך וסכנה, הארכיטיפים האלו הם בעצם מנגנוני הגנה פרימיטיביים, הקיימים בכולנו והן חלק מ"תת המודע הקולקטיבי".
4* הארכיטיפים המרכזיים של ההישרדות* הן:(על פי קרולין מייז)
הקורבן
הילד
הזונה
והחבלן.
*לעבוד בזנות אינו בהכרח אומר שאדם מנוהל על ידי ארכיטיפ הזונה.
יש סיפור הודי על זונה ואיש הדת הממחיש זאת'
זונה ואיש דת חיו באותו רחוב, כל יום האיש הדתי היה רואה את הזונה ומטיף לה על דרכה הרעה, הזונה שנאלצה לקיים בית לבדה מתוך מסירות התפללה שוב ושוב לישועה ממצבה, האיש תיאר לה בכל יום את הגיהנום שמחכה לה.
לבסוף רצה הגורל ושתייהם נפטרו באותו היום, את גופת הזונה זרקו לביבים ואת גופת איש הדת קברו בקבורה מפוארת.
אם זאת נשמותיהן נפגשו בעלותן השמיימה, הזונה עלתה לגן עדן ואיש הדת לגיהינום… כיצד יתכן שהיא הולכת לגן עדן ואני לגיהינום שאל איש הדת את המלאך השופט והשופט ענה.
מה אצה רוצה, גופך היה טהור מאוד, אכלת כשר, צמת בזמן, דיברת את הדברים הנכונים, אבל נפשך הייתה מלאה בשיפוט, גאווה והתנשאות כך שהיא הולכת לגיהינום.
האישה הזאת הייתה טמאה בגופה ונקברה בצורה עלובה, אך נשמתה הייתה טהורה, היא התפללה כל יום לישועה והקריבה את חייה למען משפחתה…נפשה טהורה והולכת לגן עדן.
*יונג מתייחס לארכיטיפ ה"הפרוצה המקודשת" (קדשה) כארכיטיפ הופכי המיצג משהי שמשתמשת במיניותה באופן מקודש ורוחני, דוגמאות לרעיון זה נמצאות במסורת הדווה דסי ההודית, והקדשות בתרבות הכנענית (ספר מעניין בנושא הוא סיפרו של אוהד אזרחי "קדשה").