מהם אנימה ואנימוס בפסיכולגיה יונגיאנית
לצורך העניין אנימה, היא ה"אישה הפנימית" הקימת בנשים ובגברים, היא מבטאת איכות ממוקדת הוויה, הכלה, רגישות, מופנמות ופוקס על מצב פנימי, מערכות יחסים.
אנימוס הוא הצד הזכרי באדם, והוא ממוקד עשיה, הישגים, אגרסיביות, מוחצנות ופוקוס על מעמד, סמכות, עוצמה והשפעה על החוץ.
בכל גבר ואשה יש את האיכויות האלו במינונים משתנים ורמות התפתחות שונות, מן הסתם אצל נשים שילוב של ביולוגיה וחברה תומכים בפיתוח האנימה, בעוד שאצל גברים בפיתוח האנימוס.
על פי חכמים רבים כמו אפלטון, יונג, קבלה ומסורת הטנטרה כולנו כאן כדי להגיע להפעלה מושלמת ושלמה של האנימוס והאנימה, זה המפתח לאיזון פנימי והתעלות מעל צורה וחומר, אם זאת כל הפרוייקט הזה לא בהכרח מושג בגלגול אחד, ואנו מגיעים לעולם בשלבי בגרות* שונים של האנימוס והאנימה.
אציג פה כמה ארכיטיפים, ההאתגר שלהן ואיך פותרים אותו.
לא מאמינים בגלגולים? ניתן להמיר זאת להתפתחות בילדות המוקדמת, העברה בין דורית, או הגורם הנעלם שבגללו הגענו לחיים האלו עם עם אנימוס או אנימה מפותחים.
היפייפיה שהייתה גבר "בגלגול קודם" (נולדה עם אנימוס מפותח)
מדובר בבחורות מאוד מושכות, אבל לגמרי לא מפותחות ברמת ה"אנימה" ועם אנימוס מאוד מפותח.
נשים כאלו באו לעולם כדי לפתח את האנימה, והיופי נועד לעזור להן, גברים כל הזמן רואים את הנשיות החיצונית שלהן וזה אמור לעזור להן להרגיש נשיות מבפנים, זה לא תמיד עובד, לפעמים ההצמדות לגברי המוכר מאוד חזקה, נשים כאלו עלולות להפוך לטומבוי, או לפתח נשיות מוחצנת וזוהרת, אבל משועבדת לגרעין הגברי הפנימני שלהן. הנשיות שלהן חסרת עומק ומשמשת כדי להשיג "מטרות גבריות" ולהצליח באופן חיצוני בעולם.
נשים כאלו עלולות להיות אמהות גרועות, אלא אם יבינו שאמהות היא שיעור רוחני, ויעשו מאמץ כנה לפתח את הנשיות הפנימית האמיתית שלהן, כלומר הערכה עצמית הבאה ממערכות יחסים טובות, יכולת הזנה, ומסוגלות להיות בהוויה, זאת לעומת, הישגיות קרייריסטית, עשיית יתר כדי לפצות על חוסר יכולת להיות נוכחת, וניתוק מהחלק הרך והרגיש שלהן לטובת אגרסיביות ושליטה.
האישה היפה שהייתה אישה בגלגול הקודם (נולדה עם אנימה מפותחת)
אישה כזאת היא לרוב מאוד נשית בפנים ובחוץ. היא מקבלת המון תשומת לב לנשיות שלה, אלא שבמקרה שלה, הנשיות הפנימית שלה, עושה אותה מאוד רגישה, והאנרגיה הגברית הרבה שמופנית אליה לרוב מפריעה ומבלבלת אותה.
אישה כזאת באה לפתח דווקא את האנימוס, את היכולת לחסום אנרגיה לא מתאימה, לשים גבולות ולפרק מערכות יחסים שאינן בריאות לה.
נשים כאלו אינן מחצינות את הנשיות ולרוב אינן נראות זוהרות כמו היפיפיות הגבריות (מוחצנות היא תכונה של האנימוס), אבל האנרגיה הנשית הנחבאת אל הכלים שלהן מאוד אטרקטיבית, הן עלולות לחפש גבר עם אנימוס מפותח לשם הגנה, או דווקא לבחור גבר עם אנימה דומיננטית (או אישה), מתוך תחושת איום כולל מגבריות והאיכות הפולשנית שלה, אישה כזאת, אם פתח בהדרגה את הצדדים הגבריים שלה תוכל לנהל מערכות יחסים מאוזנות עם גברים ועם זכריות. אחרת זה עלול להיות קשה להיות היא בעולם הכוחני הזה, היא עלולה להעביר את חייה באיזה בועת הגנה ביתית, ולפספס הרבה בחיים.
האשה שהיתה גבר בגלגול הקודם עם חיצוניות שאינה מושכת
לנשים כאלו יש קושי כפול לפתח את האנימה שלהן, אבל כמיהה גדולה לגלות אותה, הן עלולות לקחת תפקיד של גבריות יתר, ולבטל לחלוטין את הנשיות שלהן, בפנים עם זאת יש להן צורך שיזהו את הנשיות והפגיעות שלהן, לעיתים הן יחצינו את הנשיות ויעשו מניפולציות על גברים כדי שיתיחסו אליהן באופן נשי זה עלול להביא לדחייה ולעג מגברים חסרי מודעות.
הן גם עלולות לבחור גברים נשיים, או להיות עם נשים (ולמלא תפקיד זכרי איתן)
השיעור של אשה כזאת היא קבלה עצמית ובחירה לפתח את הנשיות שלה בלי קשר לתגובה של הסביבה לנשיות הזאת, מספיק בנאדם אחד שיראה דרך החיצוניות וידלק עליה ויהיה לה זוגיות מעוררת קנאה כל החיים, אשה כזאת לרוב מפתחת עולם פנימי עשיר ולב טוב, היא מרגישה חמלה לאנשים שנדחו לשוליים.
אישה כזאת עלולה לתפתח עצמאות קיצונית, ודחיה של גברים על הסף כדי לא לקבל דחיה, אשה כזאת עלולה להתרגל לחיים לבד, ולהעדיף חיים כאלו על פני פשרה, או סכנה של דחייה חוזרת לאחר שמערכת זוגית לא צלחה.
האישה שהייתה אישה בגלגול קודם עם חיצוניות שאינה מושכת
אישה כזאת נדחפת לפתח את האנימוס, פשוט כי "אף אחד לא דואג לה", זה מאוד קשה, היא זקוקה להערכה של אחרים אבל קשה לה להשיג זאת, אין לה את העוצמת של אישה עם אנימוס מפותח, היא לעיתים תהפוך לאשה של נשים, כדרך לברוח מדחייה גברית, או שתיהיה אישה "מטפלת" המתעלמת מעצמה ורק נותנת לכל העולם, כי מרגישה שאין לה זכות לקבל, וכי נתינה זה המקום הבטוח שלה.
אישה כזאת צריכה לפתח ערך עצמי, ויכולת לשים לעצמה גבולות, עליה ללמוד לקבל ולהרגיש טוב עם זה. אשה כזאת, שתאהב את נשיותה, ותעז להחצין אותה, אולי תקבל דחיות אבל מישהו ראוי יזהה את האוצר מתחת לעטיפה הפשוטה ודי באחד טוב כדי ליצר זוגיות נהדרת וארוכה.
מראה חיצוני לעומת יופי פנימי
למראה חיצוני יש לרוב הרבה השפעה על התפיסה העצמית של נשים, (ושל הצד הנשי בגברים), הרבה בגידות הן למעשה ניסיון של האישה לראות עצמה שוב, דרך העיניים של מישהו שחושק בה, לאחר שבין הזוג כבר התרגל ליופיה, או לוקח אותה כמובן מאליו.
אם זאת מראה חיצוני מרשים אינו ערובה לזוגיות בריאה, וחוסר במיימד הזה אינו גזר דין לבדידות.
השעור הכללי הוא להגיע להפעלה מאוזנת והרמוניה בן האנימוס והאנימה, ואז ניתן להתגבר על שפע מבלבל או חוסר מייאש בהזדמנויות ולמצוא את האחד המדויק והמתאים, שמבטא שיקוף חיצוני להרמוניה הפנימית שהאישה מפתחת בתוכה.
רוצה לאזן את הגברי והנשי בפנים, ולמשוך דרך זה קשר מספק בחוץ, פני אלי, לתהליך טיפולי עמוק ואפקטיבי.
הערה:
*7 רמות התפתחות, על פי הקבלה האנימה או נוקבה עוברת 7 רמות התפתחות והן, נקודה, קו, צלע, ספירה, נער, נערה, בוגרת
*הרבה משעורי הנשמה האלו מוצגים בסרטים, ועברו אבולוציה. יומני הנסיכה מציגה "ברווזנת" מכוערת שדרך שינוי המראה הפיזי לומדת לחוש ביטחון ולגלות את הנשיות שלה בפנים.
גברתי הנאווה, וגרסתה המודרנית "אישה יפה" מתארת "ברוזון מכוער" מסוג אחר, אישה המחוברת לרובד גס ומוחצן של האנימה, ולומדות להפעיל צד מעודן יותר ואצילי יותר.
עם זאת בכל המקרים שינוי חיצוני מוביל לשינוי פנימי, בשרייק לדוגמה הנסיכה פיונה, מגלה שלקחת בעלות מלאה על האנימה שלה, זה לנתק אותה לגמרי מדעת הקהל החיצונית, ולימצוא נשיות אותנטית כ"טרולית" שאולי נדחת על ידי העולם אבל נאהבת על ידי הגבר היחיד שרלוונטי "שרייק" ועוד יותר, על ידי הגבר הפנימי שלה.