דברים מוזרים טיפול בחרדה

הסדרה דברים מוזרים (STARNGER THINGS) כמשל לטיפול בטראומה

פוסט על טיפול בטראומה והחלמה ממנה ברמה אישית וקולקטיבית כפי שהן מתגלמות בסדרת הנטפליקס דברים מוזרים

Stranger things לא סתם סדרה- שיעור בהחלמה אישית וקולקטיבית!

*אזהרה!* פוסט זה מכיל ספויילרים (רכים יחסית) לסדרה.

אז Stranger Things, הסדרה המצוינת הזאת הפכה לאחת הפופולריות ביותר ברשת.

אני אוהב אותה בעיקר כי היא מצד אחד נוסטלגית ומצד שני עמוקה, ושנונה.

בבסיסה הוא שחזור תקופתי של אמריקה של שנות ה 80, בסגנון הגוניס או אינדיאנה ג'ונס פוגש את E.T, פרדי קרוגר, שליחות קטלנית ומה לא…

הסדרה מתארת חבורת נערים חנונים בעיירה אמריקאית, מאלה שמשחקים "מבוכים ודרקונים" (D&D), משחק תפקידים דמיוני עם בסיס פסיכולוגי יונגיאני שהיה פופולרי מאוד אצל חנונים בשנות ה 80.

רק שבסדרה, המשחק מתערבב במציאות, ממש מתערבב.

וזה לוקח אותנו לעולמות הכישוף, מימדים שמעבר, ול"מחקר קליני" של כוחות על טבעיים, מחקר שמנסה ליצור "גיבורי על" שיעשו את ההבדל במלחמה הקרה. (דבר שקרה באופן מעשי עם פרויקט "סטארגייט" האמריקאי ופרוייקטים דומים ברוסיה הסובייטית.) 

הסדרה, כמו שאמרתי, שואבת השראה מהרבה סרטים, ולכן ניתן לראות בה הרבה מוטיבים סיפוריים כמו חברות נעורים והתמודדות עם בריונות בסגנון "אני והחברה", "קארטה קיד" ו"ספיידרמן".  

אם זאת האויבים של גיבורי הסדרה אינם רק בריוני חדר התעמלות ומלכות נשף הסיום הבלונדיניות, אלא גם האימפריה הסובייטית וכוחות אופל מסמרי שער המאיימים על קיום המין האנושי.

הגיבורה המרכזית היא אחת-עשרה, נערה בעלת כוחות על טבעיים חזקים מאוד, ילדה יפה טהורה ורגישה,  אבל יתומה מאם, פוסט טראומטית ונטולת כישורים חברתיים.

לאורך הסדרה, מצילים החנונים את העולם דרך תושיה, אומץ, הקרבה והרבה הרבה מזל. כמובן שאחת-עשרה גיבורת העל הסודית שלהם היא חלק בהצלחה, אלא שהיא, למרות עוצמתה, גם ילדה פגיעה ומנותקת הזקוקה לחבריה לא פחות משהם זקוקים לה.

היא סוג של E.T. קצת "טהורה מדי" בשביל העולם הזה, ולמרות כוחותיה הנשגבים, היא בעיקר צריכה חברים אמיתיים.

החברים האלה הם כמובן אוסף החנונים, שחקני מבוכים ודרקונים, שבורחים לעולם הפנטזיה כהתמודדות עם להיות בתחתית שרשרת המזון החברתית בתיכון.

לא ארחיב על העלילה הסבוכה, רק אומר שהנבל המרכזי מתגלה בצורתו האמיתית רק בעונה האחרונה, ושהוא מעניין לא פחות מהגיבורים, קבוצת הנערים אליהם מצטרפות בהמשך גם כמה נערות ואפילו בחור שהיה מהמקובלים בעבר, עוברים כל אחד מסע התפתחות והתבגרות מעניינת.

ועתה, אתייחס לרובד שבעיני הוא עמוק וייחודי:

הסדרה, בעיני, מדברת על טראומה ועל תהליך החלמה מטראומה.

המטאפורה המרכזית של הסדרה היא ההקבלה בין בן העולם הרגיל ועולם אפל המקביל לו, העולם הזה מייצג תת המודע של אדם פוסט טראומטית.

הגיבורה אחת-עשרה (שם שניתן לה כאמצעי דיכוי, בדומה לחיית מעבדה), סובלות מפוסט טראומה קשה:

אובדן אמא בגיל צעיר, קשר עם דמות אב רעילה בדמות הרופא הראשי במעבדת המחקר, וחסך עמוק באהבה בילדות. 

חבורת הנערים, כמו דמויות ב"מבוכים ודרקונים" מייצגים כוחות נפש, התומכים בתהליך ההבראה, וכמובן הנבל שבהתחלה מופיע כמפלצת דמיונית, מתגלה לבסוף כדמות אנושית יותר השייכת לילדות של הגיבורה המרכזית.

כדי להתגבר על המפלצת הגיבורה חייבת להתעמת עם עברה ולחזור לחווית הקשות של הילדות שיצרו אצלה אשמה וחבלה עצמית, אבל בשביל זה היא צריכה תמיכה.

הריפוי מגיע כשהגיבורה מספיק חזקה מבפנים ומספיק נתמכת מבחוץ כדי להתמודד עם עברה.

במשחק המפורסם מגלמים השחקנים דמויות כמו מכשף, לוחם, גנב, מרפא, כהן וכו'…

למעשה על פי יונג, דמויות הגיבור הן אסטרטגיות כלליות ליצירת שינוי המאפיינות את הדמות המרכזית בכל סיפור או מיתוס ראוי לשמו, המשחק נוצר בהשפעת סיפורים כמו "שר הטבעות" להן אייפון מיתולוגי מובהק.

ארבעה דמויות הגיבור המרכזיות ע"פ ג'וזף קמפבל קרויות מלך, לוחם, קוסם ומאהב.

בין הנערים יש את הקוסם:

הנער החכם המסוגל לפתור בעיות טכנולוגיות מורכבות.

הלוחם:

הנער הבוגר או הספורטאי, המסוגל להחזיר מכות כשצריך.

המאהב:

הנער הרגיש שמביא את ההשראה והחיבור ללב.

והמלך:

הנער (או הנערה) שלוקחים אחריות ומאפשרים לחבורת נערים להפוך ליחידה "צבאית" מאורגנת.

רק יחד, בעזרת תמיכה ואהבת חבריה, מצליחה הגיבורה הראשית להציל את העולם ולטהר את העולם ההופכי מה"שד" ששוכן בו ומאיים להציף ולהשתלט על העולם הזה.

מי שהשתכנע שהסדרה מתארת באופן כמעט מושלם פגישה עם הדחקה רגשית וטראומה ימצא בסדרה עוד הרבה הקשרים טיפוליים.

מעבר לסיפור האישי הסדרה מתארת טראומה קולקטיבית של דור שלם  (וזה מדבר אלי מאד כי זה דור שאני שייך אליו) דור שגדל בצל המלחמה הקרה, בצל האפטר אפקט של מלחמת העולם השנייה, של תרבות מעבר, שקידשה חומריות והקצנה בין טובים לרעים, שגידלה ילדים לשממה קפיטליסטית נטולת ערכים מלבד הצלחה, פופולריות וכסף, חברה העיוורת מרצון לאזורי הצל של עצמה, שהמבוגרים בה חסרי-אונים, והייתה צריכה ישועה מדור חדש של ילדים מחפשים, בעלי דמיון, מחוברים לרוח, שיצילו אותה מעצמה.

הערות

הסדרה זכתה לדירוג גבוה במיוחד בעגבניות רקובות

 

הצתרפו לקבוצת הווטסאפ לקבלת עידכונים ואת המיני קורס החינמי על אימון טראנספרסונלי

פוסטים נוספים

מנגנוני הגנה רגשיים מהילדות
הרס עצמי

מנגנוני הגנה רגשיים מהילדות וכיצד הם מתבטאים במיתוס גן העדן 

פוסט על מקרה טיפולי על מנגנוני הגנה רגשיים והרס עצמי, פצעי הליבה הרגשיים והקשר לטעות הרוחנית הגדולה ביותר של האנושות שמגולמת בספר בראשית. טעות שעל פי קארל יונג מייצגת את אחד הקומפלקסים המורכבים של תת המודע הקולקטיבי של האנושות.

המשך קריאה »
ארכיטיפים של משיכה בטיפול זוגי תמונת המחשה
ארכיטיפים יונגיאנים

טיפול זוגי ומשיכה בן ארכיטיפים

  5 סוגי משיכה המשפיעים על הזוגיות שלכם ואיך לשפר אותם דרך טיפול זוגי.

אחד הסודות הגדולים ביותר היא מה מעורר משיכה, מדובר בדבר חמקמק, כן יש למשיכה מרכיב פיזיולוגי ופיזי ברור, אבל יש במשיכה גם רובד עמוק יותר.

המשך קריאה »

שיתוף:

גלילה לראש העמוד

רוצה להיות מטפל-על המשלב רוחניות עם כלים פסיכולוגיים מבוססים?

קורס טיפול טראנספרסונלי בדרך מסע הגיבור נפתח בקרוב

הצתרפו לקבוצת הווטסאפ לקבלת עידכונים ואת המיני קורס החינמי על אימון טראנספרסונלי

דילוג לתוכן